آیت الله العظمی شیرازی: اسلام بدون ایمان کامل کافی نیست
نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی روز یکشنبه 21 جمادی الاول 1446 برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه ، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.
آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با اصل امامت فرمودند: امامت جزء اصول دین است، چرا که دین ، مذهب اهل بیت است ، یعنی غیر از مذهب اهل بیت علیهم السلام ، دین تلقی نمی شود ، خدای متعال در آیه ۱۹ سوره آل عمران فرموده است : إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ همانا دین ، نزد خدا ، اسلام است ، و اسلام به معنای تسلیم شدن است ، و بدون پذیرش امامت ، توحید و نبوت نیز مورد پذیرش خدای متعال قرار نمی گیرد.
آیت الله العظمی شیرازی با اشاره به آیه ۱۴ سوره حجرات : قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَٰكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ ، اعراب باديهنشين گفتند: ما ايمان آوردهايم، به آنان بگو: شما هنوز ايمان نياوردهايد، بلكه بگوئيد: اسلام آوردهايم و هنوز ايمان در دلهاى شما وارد نشده است ، فرمودند : وقتی زبان و دل و عمل درست باشد ایمان کامل می شود ، این یعنی اسلام خاص ، یعنی شرط اسلام کامل داشتن ، ایمان است ، حال اگر کسی به خدا ایمان دارد اما لاَ إلَهَ إِلاَّ اللَهُ نمی گوید ، این فایده ندارد ، یا لاَ إلَهَ إِلاَّ اللَهُ می گوید اما در دلش ایمان ندارد ، این هم فایده ندارد ، و ایمان او ناقص است ، مثلا کسی که مسلمان است اما نماز نمی خواند ، ایمان او ناقص است ، چون ایمان مراتب دارد ، لذا اگر کسی ایمان به قلب دارد ، لاَ إلَهَ إِلاَّ اللَهُ هم می گوید اما نماز نمی خواند ، این ایمان ناقص است ، قرآن کریم که می فرماید : أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ ، این به چه معناست ؟ یعنی دین وجود داشت ، اما ناقص بود ، ایمان ناقص به مانند آدمی است که یک عضو در بدنش کم باشد.
معظم له تاکید فرمودند: قرآن بین اسلام و ایمان فرق گذاشته است ، لذا مسلمان بودن کفایت نمی کند ، مگر آنکه قبل از مرگ ، توبه نماید.
ایشان با اشاره به روایتی که از امام رضا علیه السلام در رابطه با وجوب نشر معارف اهل بیت علیهم السلام نقل شده که : رَحِمَ الله عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا ، خداى رحمت كند بنده اى را كه امر معارف ما را احيا كند ، و زمانی که اباصلت، از چگونگى اين مهم مى پرسد ، چنین می شنود : يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا النَّاسَ فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا ، علوم ما را فرا گيرد و به مردم بياموزد ، كه اگر مردم زيبايى هاى كلام ما را مى دانستند ، از ما پيروى مى كردند ، فرمودند : امام رضا علیه السلام در رابطه با اهمیت و لزوم این مساله ، و وجوب نشر معارف اهل بیت علیهم السلام تاکید فرموده اند ، و در این جا از لفظ ناس یعنی مردم استفاده شده ، یعنی مهم این است که محاسن کلام و گفتار نیکوی رسول خدا و عترت طاهره به همه ی مردم دنیا برسد.
آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند : اگر این واقعیات به مردم برسد ، و آنچه که رسول خدا و اهل بیت علیهم السلام بیان فرمودند ، به مردم دنیا برسد ، و مردم دنیا از آن آگاه شوند ، قطعا پذیرای اسلام خواهند شد.
معظم له هم چنین تاکید فرمودند : امام رضا علیه السلام در رابطه با اهمیت و لزوم این مساله ، و وجوب نشر معارف اهل بیت علیهم السلام تاکید فرموده اند ، و در این جا از لفظ ناس یعنی مردم استفاده شده ، یعنی مهم این است که محاسن کلام و گفتار نیکوی رسول خدا و عترت طاهره به همه ی مردم دنیا برسد ، لذا اگر این واقعیات به مردم برسد ، و آنچه که رسول خدا و اهل بیت علیهم السلام بیان فرمودند ، به مردم دنیا برسد ، و مردم دنیا از آن آگاه شوند ، قطعا پذیرای اسلام خواهند شد.
ایشان در رابطه با برخی از احکام شُفعه فرمودند : اگر شروط شفعه کامل باشد ، که یکی از شروط آن ، این است که شرکا ، بیش از دو نفر نباشد ، و از دیگر شروط آن ، این است که قابل تقسیم شدن باشد ، در چنین شرایطی ، اگر یکی از دو شریک ، قصد فروش سهم خود را داشت ، شریک دیگر حق دارد سهم شریک اول را به همان مبلغ خریداری کند ، در غیر این صورت ، خرید و فروش این سهم برای دیگری جایز نیست ، ولو با عقد معطات باشد.
آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با جواز استفاده از لفظ امیرالمومنین برای ائمه معصومین علیهم السلام به غیر از علی بن ابی طالب علیه السلام فرمودند : این مساله مکررا عرض شده است ، و در این رابطه ، توجه به دو نکته ضروری است ، نکته اول آن است که آیا بقیه ی معصومین علیهم السلام ، امیر مومنان هستند ؟ ، و نکته دوم آن است که آیا می توان برای آن بزرگواران از لفظ امیرالمومنین استفاده کرد ؟
معظم له با اشاره به روایتی از امام صادق علیه السلام فرمودند : در روایت آمده که شخصی به امام صادق علیه السلام عرض کرد : یا امیرالمومنین ، و حضرت در واکنش به استفاده از این لفظ برای خود ، فرمودند : این لفظ را برای ما به کار نبرید ، آن شخص از حضرت می پرسد که مگر شما امیرالمومنین نیستید ؟ ، که ظاهر روایت ، حکایت از آن دارد که حضرت فرموده اند هستیم ، اما این صفت خاص اولین امام است.
ایشان هم چنین فرمودند : این مساله توسط مرحوم شیخ انصاری و صاحب جواهر و برخی دیگر از فقها مطرح شده است که مشهور این است که ضمان را پذیرفته اند ، اما جماعتی مانند آیت الله العظمی سید محمد شیرازی در کتاب الفقه نوشته اند : که به مقداری که اقامه ی معروف و نه امر به معروف و دفع یا رفع منکر باشد ، موجب ضمان نمی شود.
سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود: شرح آیه 5 سوره مدثر، توضیحاتی در رابطه با سوال عارف در مورد حضرت زهرا و حضرت موسی، شرح آیه 11 سوره تغابن، مفهوم و ما رایات الا جمیلا در کلام حضرت زینب، و برخی از احکام خمس، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.
لازم به ذکر است که سلسله نشستهای علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت 11:15 به وقت محلی برگزار میشود و شما میتوانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.