آیتالله العظمی شیرازی: شفاعت معصومین علیهم السلام مشروط به رضایت خدای متعال است
نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی، روز سه شنبه دوم جمادی الاول سال 1446 برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه ، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.
آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با چگونگی شفاعت معصومین علیهم السلام فرمودند: در آیه ۲۸ سوره انبیاء آمده : يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضَىٰ وَهُمْ مِنْ خَشْيَتِهِ مُشْفِقُونَ ، هر چه آنان از ازل کرده و تا ابد میکنند همه را خدا میداند و هرگز از احدی جز آن کسی که خدا از او راضی است شفاعت نکنند و آنها دائم از خوف (قهر) خدا هراسانند ، اگر چه معصومین علیهم السلام دارای مقام شفاعت هستند ، اما قطعا برای شفاعت ، ملاک هایی را که خدای متعال برای شفاعت در نظر گرفته ، مد نظر قرار می دهند.
معظم له در ادامه فرمودند: اینکه خدای عزوجل از شفاعت چه کسانی راضی و از شفاعت چه کسانی رضایت ندارد ، حتما در شفاعت معصومین علیهم السلام ، لحاظ می شود ، لذا اگر کسی مورد شفاعت واقع شد ، بدان معناست که خدا راضی به شفاعت او بوده و اگر مورد شفاعت واقع نشد ، یعنی خدا به شفاعت او رضایت نداشته است.
ایشان هم چنین تاکید فرمودند: ملاک شفاعت انسان ، اعمال او می باشد ، که برخی از افراد ، استحقاق شفاعت دارند ، و برخی از افراد ، استحقاق شفاعت ندارند.
آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با حکم شبیه خوانی که بعضا مردان در نقش حضرت زینب و یا زنان در نقش حضرت عباس یا حضرت علی اکبر، ظاهر می شوند، فرمودند: مرحوم میرزای نایینی این گونه تشبه ها را بلااشکال دانسته اند، چون دلیل برای حرمت تشبه، در این رابطه، ظهور در اطلاق ندارد.
معظم له در ادامه فرمودند: این مساله محل اختلاف است و عده ای از فقها به ظهور روایات عمل نکرده اند، لذا در این مساله اقوال متعدد وجود دارد، بنابراین عده ای احتیاط وجوبی و عده ای احتیاط استحبابی در این زمینه نموده اند.
ایشان در رابطه با حکم نواصب و دشمنان اهل بیت علیهم السلام فرمودند: اگر انسان بداند که فردی ناصبی است و با اهل بیت علیهم السلام دشمنی دارد، حکم او حکم کافر است.
آیت الله العظمی شیرازی با تاکید بر اینکه در زیارت عاشورا هم ناصبیها در زمره دشمنان خدا و پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام قرار گرفتهاند، فرمودند: لذا کسی که ناصبی است و با اهل بیت دشمنی آشکار میورزد، در حکم غیرمسلمان است.
معظم له با اشاره به اشخاصی که در مجالس خاص و غیرعلنی با اهل بیت علیهم السلام ابراز دشمنی میکنند، فرمودند: اگر فردی حتی در مجالس خاص و غیرعلنی به اهل بیت دشنام دهد، و حتی اگر دشمنی در قلب او باشد و آن را بروز ندهد، در حکم کافر است، و در این زمینه روایات متواتر وجود دارد.
ایشان با تاکید بر اینکه اکثر اهل تسنن ناصبی و دشمن اهل بیت علیهم السلام نیستند، فرمودند: عامه، ائمهی بعد از امیرالمومنین را به عنوان امام قبول ندارند، همان گونه که ما حضرت ابوالفضل العباس و یا حضرت مسلم بن عقیل را امام معصوم نمیدانیم اما برای ایشان احترام و شان ویژهای قائل هستیم، آنها هم به همین شکل ائمه اطهار را به امامت قبول ندارند.
آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند: اما تعداد کمی از آنان ناصبی و دشمن اهل بیت هستند، و اگر بدانیم که شخصی ناصبی است و دشنام به اهل بیت میدهد، حکم او، حکم مرتد و کافر است.
سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود: برخی از احکام حج، کیفیت نماز و اذان و اقامه گفتن پیامبر اکرم، ملاک در شاهد بودن در دادگاه، کیفیت خواندن نماز در حالت حرج، دلیل تلفظ برخی از کلمات در قرآن، و حکم نماز و روزه در سفر، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.
لازم به ذکر است که سلسله نشستهای علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت 11:15 به وقت محلی برگزار میشود و شما میتوانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.