آیت الله العظمی شیرازی: عزادارای امام حسین علیه السلام و هر نوع لطمه زدن، از جمله خراشیدن صورت، پاره کردن پیراهن و نظایر آن جایز است، و اشکالی در آن نیست، بلکه مستحب است.
نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی، روز دوشنبه بیست و چهارم ربیع الثانی سال 1446 برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه ، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.
آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با حکم عزاداری فرمودند: تاکید امام حسین علیه السلام به حضرت زینب سلام الله علیها و سایر زنان اهل بیت علیهم السلام این بوده که در لحظه شهادت، مشغول عزادارای نشوند، چرا که در این صورت از کار اصلی خود که سرپرستی کودکان و یتیمان و جمع آوری آنان بوده، یازمی ماندند.
معظم له در ادامه فرمودند: نهی حضرت سیدالشهداء به اهل حرم مبنی بر پرهیز از عزادارای، نهی مطلق نبوده است، و فقط مربوط به لحظه شهادت و مدتی پس از آن بوده است.
ایشان هم چنین تاکید فرمودند: وگرنه هیچ اشکال و اختلافی برای عزادارای امام حسین علیه السلام و هر نوع لطمه زدن، از جمله خراشیدن صورت، پاره کردن پیراهن و نظایر آن جایز است، و اشکالی در آن نیست، بلکه مستحب است.
آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با برخی حقوق عرفیه مانند حق نشر، حقّ تکثیر یا کپی رایت، و حق مولف و نظایر آن ، فرمودند: این مساله محل اختلاف میان فقها می باشد، و مرحوم آیت الله العظمی سید محمد شیرازی احتیاط واجب و گاهی شاید فتوا می دادند که این حقوق عرفیه، حق شرعی است، اما بسیاری از فقها هم اشکال کرده اند و آن را به عنوان حق شرعی نپذیرفته اند، چون حق، یک حکم است، و بایستی از شرع رسیده باشد، همان گونه که در آیه ۴۰ سوره یوسف آمده: إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ، حکم برای کسی جز خدا نیست.
معظم له در ادامه فرمودند: در مواردی هم چون حق زن بر شوهر، حق شوهر بر زن، حق اولاد بر پدر و مادر، حق پدر و مادر بر اولاد، حق ارحام و نظایر آن، دلیل وجود دارد و این موارد، حکم هستند، اما در مورد حقوق عرفیه، مانند حق نشر، حقّ تکثیر یا کپی رایت، و حق مولف و نظایر آن، اختلاف وجود دارد، مثلا اگر کسی کتابی را خریداری نماید، و سپس از روی آن کتاب، چاپ کند، در حالی که در آنجا قید شده که حق چاپ محفوظ است، برخی از فقهای معاصر صریحا نوشته اند که این حق شرعی و الزام آور نیست، اما برخی از فقها هم به صورت فتوا یا احتیاط، آن را حق شرعی و الزام آور دانسته اند.
ایشان هم چنین در رابطه با حق نوبت نیز فرمودند: این حق هم الزامی نیست، بلکه حق مُسامحی و تَوَسُّعی است، و اهمیت دادن به آن هم، از لحاظ اخلاقی است، مثلا اگر در نانوایی پنج نفر در صف ایستاده اند، اینکه گفته شده نانوا حق ندارد به نفر دوم، پیش از نفر اول، نان بدهد، دلیلی بر حرمت آن وجود ندارد، اما از نظر اخلاقی، نزد عرف محترم شناخته شده است، چرا که فردی که زودتر آمده و وقت بیشتری از او تلف شده است، از لحاظ اخلاقی اَولی و بهتر است که به او زودتر نان داده شود، اما واجب نیست، و اگر این کار را انجام نداد، مرتکب حرام نشده است.
آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند: اینکه گفته شده برخی مسائل به عرف احاله شده، بایستی در پاسخ گفت که موضوعات به عرف احاله شده است، اما حق، حکم است، و حکم را شارع تعیین می کند، و این که عرف، این گونه موارد را حق می داند، برای اینکه بدانیم در شرع هم به عنوان حق پذیرفته شده است، دلیل لازم است، چرا که در مسائل الزامی دلیل باید وجود داشته باشد.
معظم له در رابطه با ازدواج با اهل کتاب فرمودند: ازدواج با اهل کتاب، محل اختلاف بین فقهاست، و این مساله در فقه ذکر شده است، و تا به امروز هم مطابق آنچه که در رساله های عملیه ی فقها ذکر شده است، برداشت های مختلفی از آن داشته اند، دلیل اختلاف فقها هم این است که روایات متعددی در این زمینه وجود دارد.
ایشان در ادامه فرمودند: برخی از فقها در رابطه با ازدواج با اهل کتاب یعنی یهودی و مسیحی و مجوس که به معنی زرتشتی است، گفته اند که ازدواج با اینها مطلقا باطل است، چه دائم و چه موقت، برخی هم گفته اند مطلقا چه دائم و چه موقت صحیح است، برخی هم گفته اند موقت صحیح است، و دائم صحیح نیست، و برخی گفته اند دائم صحیح است و موقت صحیح نیست، و در این مساله، پنج شش قول مطرح است، لذا هر کسی بر اساس فتوای مرجع تقلید خودش می تواند عمل کند.
آیت الله العظمی شیرازی با بیان اینکه ما تابع دلیل هستیم فرمودند: قرآن در مورد یهود و نصاری فرموده که آنها مشرک هستند، اما مشرکی هستند که چون اهل کتاب می باشند، روایت دارد که ازدواج با آنان اشکال ندارد، البته بنابر قولی که معتقد است ازدواج با آنان بلااشکال است.
معظم له در ادامه تاکید فرمودند: تمامی موارد ذکر شده و انواع آن، در مورد ازدواج مرد مسلمان با زن اهل کتاب است، اما زن مسلمان نمی تواند با مرد اهل کتاب ازدواج کند.
سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود: احکام جد و اب، دلیل تاکید و تکرار صفات رحمان و رحیم، حکم هبه شرط، و جمع روایات نهی کننده از لباس سیاه و بین تعظیم شعائر، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.
لازم به ذکر است که سلسله نشستهای علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت 11:15 به وقت محلی برگزار میشود و شما میتوانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.