چگونه سنت روضه خانگی از کربلا به تهران منتقل شد؟
نخستین روضه خانگی تهران در محله سنگلج، توسط حجت الاسلام شیخ قاسم حرمی در اواخر دوره قاجار تأسیس شد.
وی پس از اقامت در حرم امام حسین علیه السلام، این سنت معنوی را به تهران آورد.
پس از آن هم در دهه های اخیر، بیت خاندان معظم شیرازی در گسترش این سنت در ایران، بیشترین نقش را داشتند.
نخستین روضه خانگی تهران در محله سنگلج، توسط حجت الاسلام شیخ قاسم حرمی در اواخر دوره قاجار بنیانگذاری شد.
وی پس از سفر به کربلا و اقامت طولانیمدت در حرم امام حسین علیه السلام، این سنت معنوی را به تهران منتقل کرد.
در این روضه، که به مناسبتهای مختلف مذهبی برگزار میشود، فضایی برای سوگواری و یادآوری ارزشهای اهل بیت فراهم میآید.
این مراسم که در ابتدا به صورت محدود و در خانه شیخ قاسم حرمی برپا میشد، با گذشت زمان گسترش یافته و اکنون در شهرهای مختلف ایران برگزار میشود.
نوههای شیخ قاسم حرمی متعهد شدهاند که این سنت را نسل به نسل حفظ کنند و روضه را در مناسبتهای مختلف، از جمله ایام فاطمیه، محرم و دیگر مناسبتهای مذهبی، برپا کنند.
حضور مردم و شخصیتهای معروف در این مراسم، آن را به محلی برای تجلی روحیه دینی و فرهنگی تبدیل کرده است.
روضه خانگی شیخ قاسم حرمی، که به «بیت الفاطمه سلام الله علیها» معروف شده، هنوز هم با اشتیاق مردم در ایام مختلف سال برگزار میشود.
این سنت نهتنها نشانهای از پیوند مردم با آموزههای دینی است، بلکه به تقویت هویت فرهنگی و مذهبی جامعه نیز کمک میکند.
لازم به ذکر است که سنت روضه های خانگی از کربلا به ایران به ویژه با تلاشهای خاندان معظم شیرازی گسترش یافت.
آیت الله العظمی سید مهدی حسینی شیرازی و سپس آیت الله العظمی سید محمد شیرازی نقش بسزایی در ترویج این مراسم در شهرهای مختلف ایران داشتند.
این بزرگواران با تشویق به برگزاری روضههای خانگی و ایجاد فضایی معنوی، آموزههای عاشورا را در میان مردم زنده نگهداشتند و سنت سوگواری را به خانوادهها و جوامع مختلف منتقل کردند.
به این ترتیب، روضه خانگی به یکی از ارکان فرهنگی و مذهبی مردم ایران تبدیل شد.