اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی: خطبه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، خطبه عظیمه و بسیار مهمی است که می توان آن را عصاره ای از مجموعه اسلام نامید

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی، روزهای شنبه و یکشنبه هشتم و نهم ربیع الثانی سال 1446 برگزار شد، در این نشست ها هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه ، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با خطبه حضزت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند: خطبه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، خطبه عظیمه و بسیار مهمی است که می توان آن را عصاره ای از مجموعه اسلام نامید.

معظم له در ادامه فرمودند: به همگان به خصوص جوانان و نونهالان دختر و پسر را به حفظ خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها توصیه می کنم.

ایشان هم چنین تاکید فرمودند: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهم با احتجاج به برخی از آیات قرآن کریم، از جمله ارث بردن حضرت سلیمان از حضرت داوود، ادعای منافقان را که پیامبران الهی از خود ارثی به جای نمی گذارند، بی اثر فرمودند.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه در شرح حدیث مشهور قدسی لولاک توضیحاتی ارائه فرمودند.

معظم له با اشاره به روایت نقل شده از امام حسن عسکری علیه السلام : فَأمّا مَن كانَ مِن الفُقَهاءِ صائنا لنفسِهِ حافِظا لِدينِهِ مُخالِفا على هَواهُ مُطِيعا لأمرِ مَولاهُ فلِلعَوامِّ أن يُقَلِّدُوهُ ، اما از میان فقها ، هر فقيهى كه خويشتندار و نگاهبان دين خود باشد و با هواى نفْسش بستيزد و مطيع فرمان مولايش باشد ، بر عوام است كه از او تقليد كنند ، فرمودند : قاعده ای در اصول فقه ذکر شده که : إذَا جَازَ وَجَبَ ، چرا که تقلید بدون دلیل و مدرک جایز نیست ، و انسان در دین نمی تواند از کسی متابعت و پیروی کند ، اما وقتی گفته شد : فَأمّا مَن كانَ مِن الفُقَهاءِ صائنا لنفسِهِ حافِظا لِدينِهِ مُخالِفا على هَواهُ مُطِيعا لأمرِ مَولاهُ فلِلعَوامِّ أن يُقَلِّدُوهُ ، این لام ، لام جواز است ، یعنی تقلید از او جایز است ، لذا گفته شده : إذَا جَازَ وَجَبَ ، چون خود تقلید ، بدون دلیل ، صحیح نیست و حرام است ، لذا اگر جایی گفتند جایز است ، یعنی واجب است.

ایشان در رابطه با راه تشخیص مجتهد برای تقلید ، فرمودند : برای تشخیص مجتهدی که انسان باید از او تقلید کند ، بایستی احراز کند و از اهل خبره سوال کند ، همانند کسی که مریض دارد ، و از اهل خبره و افراد مختلف ، سوال می کند که مثلا کدام پزشک ، بهتر است ، لذا در این زمینه هم تفحص و جستجو لازم است.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با مفهوم صائنا لنفسِهِ فرمودند : یعنی نفس او تحت تاثیر چیزی قرار نمی گیرد ، بلکه خودش بر نفسش تسلط دارد ، که جامع همه ی این معانی در عدالت ، تبلور پیدا می کند.

معظم له با اشاره به اینکه تقلید در اصول دین جایز نیست و بایستی انسان با تحقیق در این زمینه به علم و یقین برسد ، فرمودند : مرحوم شیخ انصاری فرموده که اگر فرد عامی از قول علما به یقین برسد و علم برای او حاصل شود ، صحیح است ، چون مهم ، علم پیدا کردن است ، و قرآن هم فرموده فاعلم ، لذا اگر این علم و یقین از گفته های علما ، حاصل می شود ، اشکال ندارد ، و این علم ، معنای تقلید ندارد ، اما اگر به علم نرسیده ، باید با تفحص و جستجو به علم و یقین برسد.

ایشان در رابطه با حکم لمس کردن و مس عبارات اذان و اقامه فرمودند : لمس کردن و مس عبارات اذان و اقامه بدون وضو خصوصیت ندارد، البته لمس کردن و مس نام خدا از جمله لفظ «الله» و مانند کلمه ی «الله اکبر» در هر جا از جمله اذان و اقامه بدون وضو جایز نیست.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه تاکید فرمودند : لذا دلیلی بر عدم جواز لمس کردن و مس عبارات اذان و اقامه وجود ندارد، اما در رابطه با کلمات قرآن کریم در آیه ۷۹ سوره واقعه آمده : لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ، که جز با دست پاک نمی توان آن را مس نمود.

معظم له در رابطه با حکم لمس کردن و مس اسماء حسنی فرمودند : دست کشیدن بر روی اسماء حسنی خدای عزوجل هم بدون وضو جایز نیست، و در این زمینه میان فقها اجماع وجود دارد، اما در غیر از اسماء الهی و کلمات قرآن، حتی نسبت به اسماء معصومین علیهم السلام، برخی از فقها احتیاط وجوبی نموده اند، و اگر چه از باب احترام، مطلوب تر آن است که بدون وضو اسامی معصومین لمس نشود، اما قاعدتا این یک احتیاط استحبابی است.

ایشان در رابطه با حکم لمس کردن اسامی افراد عادی هم چون عبدالله و نصرالله فرمودند : از آنجا که به هر حال نام خدا در این اسامی وجود دارد نمی توان بدون وضو نام خدا را لمس کرد.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با شیوه‌های مختلفی که رسول اکرم صلی الله علیه و آله برای تبلیغ دین به کار می‌گرفتند، فرمودند: شکی نیست که پیامبر اکرم در صدر عمل کنندگان به قرآن کریم و بهترینِ آن‌ها هستند، و قرآن کریم نیز بهره گیری از حکمت و موعظه حسنه در ارتباط با مردم را توصیه نموده است.

معظم له در ادامه فرمودند: ظاهرا نسبت بین حکمت و موعظه حسنه، عمومِ مِن وجه است، و گاهی موعظه حسنه همراه با حکمت و گاه بدون حکمت است، و گاهی حکمت هم همراه با موعظه حسنه و گاه بدون موعظه حسنه است.

ایشان با اشاره به مفهوم حکمت که قرار دادن هر چیزی در موضع خودش می‌باشد، فرمودند: گاهی اوقات موعظه حسنه مفید نیست و تاثیر لازم را ندارد، لذا حکمت به معنای قرار دادن هر چیز در موضع آن، اقتضا می‌کند که نصحیت همراه با عتاب و تندی باشد، و در مراتب امر به معروف و نهی از منکر هم گفته شده که ابتدا با نرمی صورت پذیرد و اگر فایده نداشت با تندی انجام شود.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با برخی از نامه‌های رسول خدا به بعضی از سران کشورها و قبایل فرمودند: فرمایش عتاب آمیز حضرت رسول اکرم به این گونه افراد مبنی بر این که:«اگر ایمان نیاورید، گناه خودتان و افرادی که تحت سرپرستی شما قرار دارند به گردن شماست»، به منظور تکان دادن وجدان آنان بوده است.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود: برخی از احکام نماز اجاره ای، توضیحاتی در رابطه با قاعده فراغ و تجاوز، شرح آیه 24 سوره یونس، توضیحاتی در رابطه با امتحان و ابتلاء، شرح برخی از آیات سوره مریم، شرح مفهوم خبائث و طیبات، شرح آیه 43 سوره فاطر، شرح آیه 57 سوره انفال، شرح طبقات ارث، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت 11:15 به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

آیت الله العظمی شیرازی: خطبه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، خطبه عظیمه و بسیار مهمی است که می توان آن را عصاره ای از مجموعه اسلام نامید

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی، روزهای شنبه و یکشنبه هشتم و نهم ربیع الثانی سال 1446 برگزار شد، در این نشست ها هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه ، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با خطبه حضزت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند: خطبه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، خطبه عظیمه و بسیار مهمی است که می توان آن را عصاره ای از مجموعه اسلام نامید.

معظم له در ادامه فرمودند: به همگان به خصوص جوانان و نونهالان دختر و پسر را به حفظ خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها توصیه می کنم.

ایشان هم چنین تاکید فرمودند: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهم با احتجاج به برخی از آیات قرآن کریم، از جمله ارث بردن حضرت سلیمان از حضرت داوود، ادعای منافقان را که پیامبران الهی از خود ارثی به جای نمی گذارند، بی اثر فرمودند.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه در شرح حدیث مشهور قدسی لولاک توضیحاتی ارائه فرمودند.

معظم له با اشاره به روایت نقل شده از امام حسن عسکری علیه السلام : فَأمّا مَن كانَ مِن الفُقَهاءِ صائنا لنفسِهِ حافِظا لِدينِهِ مُخالِفا على هَواهُ مُطِيعا لأمرِ مَولاهُ فلِلعَوامِّ أن يُقَلِّدُوهُ ، اما از میان فقها ، هر فقيهى كه خويشتندار و نگاهبان دين خود باشد و با هواى نفْسش بستيزد و مطيع فرمان مولايش باشد ، بر عوام است كه از او تقليد كنند ، فرمودند : قاعده ای در اصول فقه ذکر شده که : إذَا جَازَ وَجَبَ ، چرا که تقلید بدون دلیل و مدرک جایز نیست ، و انسان در دین نمی تواند از کسی متابعت و پیروی کند ، اما وقتی گفته شد : فَأمّا مَن كانَ مِن الفُقَهاءِ صائنا لنفسِهِ حافِظا لِدينِهِ مُخالِفا على هَواهُ مُطِيعا لأمرِ مَولاهُ فلِلعَوامِّ أن يُقَلِّدُوهُ ، این لام ، لام جواز است ، یعنی تقلید از او جایز است ، لذا گفته شده : إذَا جَازَ وَجَبَ ، چون خود تقلید ، بدون دلیل ، صحیح نیست و حرام است ، لذا اگر جایی گفتند جایز است ، یعنی واجب است.

ایشان در رابطه با راه تشخیص مجتهد برای تقلید ، فرمودند : برای تشخیص مجتهدی که انسان باید از او تقلید کند ، بایستی احراز کند و از اهل خبره سوال کند ، همانند کسی که مریض دارد ، و از اهل خبره و افراد مختلف ، سوال می کند که مثلا کدام پزشک ، بهتر است ، لذا در این زمینه هم تفحص و جستجو لازم است.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با مفهوم صائنا لنفسِهِ فرمودند : یعنی نفس او تحت تاثیر چیزی قرار نمی گیرد ، بلکه خودش بر نفسش تسلط دارد ، که جامع همه ی این معانی در عدالت ، تبلور پیدا می کند.

معظم له با اشاره به اینکه تقلید در اصول دین جایز نیست و بایستی انسان با تحقیق در این زمینه به علم و یقین برسد ، فرمودند : مرحوم شیخ انصاری فرموده که اگر فرد عامی از قول علما به یقین برسد و علم برای او حاصل شود ، صحیح است ، چون مهم ، علم پیدا کردن است ، و قرآن هم فرموده فاعلم ، لذا اگر این علم و یقین از گفته های علما ، حاصل می شود ، اشکال ندارد ، و این علم ، معنای تقلید ندارد ، اما اگر به علم نرسیده ، باید با تفحص و جستجو به علم و یقین برسد.

ایشان در رابطه با حکم لمس کردن و مس عبارات اذان و اقامه فرمودند : لمس کردن و مس عبارات اذان و اقامه بدون وضو خصوصیت ندارد، البته لمس کردن و مس نام خدا از جمله لفظ «الله» و مانند کلمه ی «الله اکبر» در هر جا از جمله اذان و اقامه بدون وضو جایز نیست.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه تاکید فرمودند : لذا دلیلی بر عدم جواز لمس کردن و مس عبارات اذان و اقامه وجود ندارد، اما در رابطه با کلمات قرآن کریم در آیه ۷۹ سوره واقعه آمده : لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ، که جز با دست پاک نمی توان آن را مس نمود.

معظم له در رابطه با حکم لمس کردن و مس اسماء حسنی فرمودند : دست کشیدن بر روی اسماء حسنی خدای عزوجل هم بدون وضو جایز نیست، و در این زمینه میان فقها اجماع وجود دارد، اما در غیر از اسماء الهی و کلمات قرآن، حتی نسبت به اسماء معصومین علیهم السلام، برخی از فقها احتیاط وجوبی نموده اند، و اگر چه از باب احترام، مطلوب تر آن است که بدون وضو اسامی معصومین لمس نشود، اما قاعدتا این یک احتیاط استحبابی است.

ایشان در رابطه با حکم لمس کردن اسامی افراد عادی هم چون عبدالله و نصرالله فرمودند : از آنجا که به هر حال نام خدا در این اسامی وجود دارد نمی توان بدون وضو نام خدا را لمس کرد.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با شیوه‌های مختلفی که رسول اکرم صلی الله علیه و آله برای تبلیغ دین به کار می‌گرفتند، فرمودند: شکی نیست که پیامبر اکرم در صدر عمل کنندگان به قرآن کریم و بهترینِ آن‌ها هستند، و قرآن کریم نیز بهره گیری از حکمت و موعظه حسنه در ارتباط با مردم را توصیه نموده است.

معظم له در ادامه فرمودند: ظاهرا نسبت بین حکمت و موعظه حسنه، عمومِ مِن وجه است، و گاهی موعظه حسنه همراه با حکمت و گاه بدون حکمت است، و گاهی حکمت هم همراه با موعظه حسنه و گاه بدون موعظه حسنه است.

ایشان با اشاره به مفهوم حکمت که قرار دادن هر چیزی در موضع خودش می‌باشد، فرمودند: گاهی اوقات موعظه حسنه مفید نیست و تاثیر لازم را ندارد، لذا حکمت به معنای قرار دادن هر چیز در موضع آن، اقتضا می‌کند که نصحیت همراه با عتاب و تندی باشد، و در مراتب امر به معروف و نهی از منکر هم گفته شده که ابتدا با نرمی صورت پذیرد و اگر فایده نداشت با تندی انجام شود.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با برخی از نامه‌های رسول خدا به بعضی از سران کشورها و قبایل فرمودند: فرمایش عتاب آمیز حضرت رسول اکرم به این گونه افراد مبنی بر این که:«اگر ایمان نیاورید، گناه خودتان و افرادی که تحت سرپرستی شما قرار دارند به گردن شماست»، به منظور تکان دادن وجدان آنان بوده است.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود: برخی از احکام نماز اجاره ای، توضیحاتی در رابطه با قاعده فراغ و تجاوز، شرح آیه 24 سوره یونس، توضیحاتی در رابطه با امتحان و ابتلاء، شرح برخی از آیات سوره مریم، شرح مفهوم خبائث و طیبات، شرح آیه 43 سوره فاطر، شرح آیه 57 سوره انفال، شرح طبقات ارث، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت 11:15 به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا