آسیااخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی: ارهاب در قرآن به معنای ترور نیست

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی، روز جمعه سی ام ربیع الاول سال 1446 برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه ، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی با اشاره به آیه 60 سوره انفال و در توضیح واژه ارهاب که امروزه بعضا از آن به معنای ترور استفاده می شود، فرمودند: در این جا ارهاب به معنای ترور نیست، و برخی از بدخواهان و کفار از گذشته تا به امروز، سعی کرده اند که با القاء این گونه شبهات نسبت به اسلام، ادعا کنند که قرآن پر از امر به قتل است، اما این ادعا همانند آن است که در لاَ إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، قسمت دوم را حذف کنند، و فقط قسمت اول را که لاَ إِلَهَ می باشد را بیان کنند و چنین نتیجه بگیرند که خدایی وجود ندارد.

معظم له در ادامه فرمودند: متاسفانه در چنین مواردی، قبل و بعد این گونه آیات خوانده نمی شود، و با اطلاعات ناکافی و ناقص، چنین برداشت ها و قضاوت های نابجایی صورت می گیرد.

ایشان هم چنین تاکید فرمودند: تمامی این گونه آیات، مسلمانان را به دفاع فرا می خواند، در زمانی که دشمنان به آنان هجوم آوردند، و هیچ کدام از این آیات، مسلمانان را به هجوم و قتال و جهاد ابتدایی امر نکرده است.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با حکم لمس کردن و مس عبارات اذان و اقامه فرمودند: لمس کردن و مس عبارات اذان و اقامه بدون وضو خصوصیت ندارد، البته لمس کردن و مس نام خدا از جمله لفظ «الله» و مانند کلمه ی «الله اکبر» در هر جا از جمله اذان و اقامه بدون وضو جایز نیست.

معظم له در ادامه تاکید فرمودند: لذا دلیلی بر عدم جواز لمس کردن و مس عبارات اذان و اقامه وجود ندارد، اما در رابطه با کلمات قرآن کریم در آیه ۷۹ سوره واقعه آمده : لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ، که جز با دست پاک نمی توان آن را مس نمود.

ایشان در رابطه با حکم لمس کردن و مس اسماء حسنی فرمودند: دست کشیدن بر روی اسماء حسنی خدای عزوجل هم بدون وضو جایز نیست، و در این زمینه میان فقها اجماع وجود دارد، اما در غیر از اسماء الهی و کلمات قرآن، حتی نسبت به اسماء معصومین علیهم السلام، برخی از فقها احتیاط وجوبی نموده اند، و اگر چه از باب احترام، مطلوب تر آن است که بدون وضو اسامی معصومین لمس نشود، اما قاعدتا این یک احتیاط استحبابی است.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه تاکید فرمودند: لذا دلیلی بر عدم جواز لمس کردن و مس عبارات اذان و اقامه وجود ندارد، اما در رابطه با کلمات قرآن کریم در آیه ۷۹ سوره واقعه آمده : لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ، که جز با دست پاک نمی توان آن را مس نمود.

معظم له در رابطه با حکم لمس کردن و مس اسماء حسنی فرمودند: دست کشیدن بر روی اسماء حسنی خدای عزوجل هم بدون وضو جایز نیست، و در این زمینه میان فقها اجماع وجود دارد، اما در غیر از اسماء الهی و کلمات قرآن، حتی نسبت به اسماء معصومین علیهم السلام، برخی از فقها احتیاط وجوبی نموده اند، و اگر چه از باب احترام، مطلوب تر آن است که بدون وضو اسامی معصومین لمس نشود، اما قاعدتا این یک احتیاط استحبابی است.

ایشان در رابطه با حکم لمس کردن اسامی افراد عادی هم چون عبدالله و نصرالله فرمودند: از آنجا که به هر حال نام خدا در این اسامی وجود دارد نمی توان بدون وضو نام خدا را لمس کرد.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند: امامت جزء اصول دین است ، چرا که دین ، مذهب اهل بیت است ، یعنی غیر از مذهب اهل بیت علیهم السلام ، دین تلقی نمی شود ، خدای متعال در آیه ۱۹ سوره آل عمران فرموده است : إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ همانا دین ، نزد خدا ، اسلام است ، و اسلام به معنای تسلیم شدن است ، و بدون پذیرش امامت ، توحید و نبوت نیز مورد پذیرش خدای متعال قرار نمی گیرد.

معظم له با اشاره به آیه ۱۴ سوره حجرات: قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَٰكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ ، اعراب باديه‌نشين گفتند: ما ايمان آورده‌ايم، به آنان بگو: شما هنوز ايمان نياورده‌ايد، بلكه بگوئيد: اسلام آورده‌ايم و هنوز ايمان در دلهاى شما وارد نشده است ، فرمودند : با تسلیم در برابر خدای متعال ، ایمان کامل می شود ، این یعنی اسلام خاص ، یعنی شرط اسلامِ کامل ، ایمان و تسلیم است ، پس بنا براین اگر کسی ، خدا را قبول داشت اما پیغمبر او را قبول نداشت ، خدا آن توحید را نمی پذیرد ، یا اگر کسی خدا و پیامبر را قبول داشت اما امیرالمومنین را نپذیرفت ، خدا ، توحید و نبوتِ او را قبول نمی کند.

ایشان در ادامه فرمودند: البته احکام کفر متفاوت است ، و افرادی که امامت را قبول ندارند ، مگر ناصبی ها ، شامل حکم کفار نمی شوند ، لذا کسانی که توحید و نبوت را پذیرفته اند اما امامت را قبول کرده اند ، مُسلم هستند ، ولی مومن نیستند ، و مشمول آیه ۱۴ سوره حجرات قرار می گیرند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با ولایت به عنوان شرط قبولی یا صحت عبادات است، فرمودند: این مساله محل اختلاف میان فقهاست ، و مشهور میان فقها بر اساس روایاتی که در معنا یا به صورت اجمالی ، متواتر است ، ولایت شرط صحت تمامی عبادات ، از جمله نماز ، روزه و حج است ، اما اگر کسی قبل از مرگ ، مستبصر شد ، خدای متعال از عبادات گذشته ی او چشم پوشی می کند ، و نماز و روزه و حج او نیاز به قضا و تکرار ندارد.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود: توضیحاتی در رابطه با اعتبار روایات نقل شده از عبدالله بن سنان و محمد بن سنان، حکم اموال فردی که دچار فراموشی شده، برخی از احکام عقود، شرح آیه 161 سوره آل عمران، برخی از احکام قصاص، شرح آیه 256 سوره بقره، و برخی از احکام خمس، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت 11:15 به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا