آسیااخبارجهانعربستان سعودی

ائتلافی حقوق بشری خواستار جلوگیری از ورود عربستان به شورای حقوق بشر سازمان ملل شد

ائتلافی متشکل از سازمان‌های حقوق بشری، از کشورهای عضو سازمان ملل خواسته است تا در انتخابات پیش‌روی شورای حقوق بشر، که قرار است در ۹ اکتبر برگزار شود، به کاندیداتوری عربستان سعودی رأی ندهند.

این درخواست به دلیل سوابق نقض حقوق بشر در عربستان، از جمله کشتار پناهجویان و عدم پاسخگویی به مسائل حقوق بشری، مطرح شده است.

یک ائتلاف از سازمان‌های حقوق بشری روز چهارشنبه از کشورهای عضو سازمان ملل خواست تا از رأی دادن به عربستان سعودی در انتخابات شورای حقوق بشر که برای ۹ اکتبر برنامه‌ریزی شده است، خودداری کنند.

این فراخوان به‌ویژه توسط گروه‌هایی مانند دیده‌بان حقوق بشر و خدمات بین‌المللی حقوق بشر صادر شده است.

این سازمان‌ها به نقض‌های مداوم حقوق بشر در عربستان به عنوان دلیلی برای رد کاندیداتوری این کشور اشاره کرده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای سعودی در مرز یمن به کشتار جمعی پناهجویان و مهاجران پرداخته‌اند و این کشور همچنان مجازات اعدام به ویژه در مورد شیعیان را به‌طور گسترده اجرا می‌کند، از جمله اعدام افرادی که در زمان ارتکاب جرم خود کودک بودند.

سازمان‌های حقوق بشری همچنین به ممنوعیت سفر فعالان حقوق زنان و عدم پاسخگویی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، پس از تأیید نقش او در قتل جمال خاشقجی، اشاره کردند.

این سازمان‌ها استدلال می‌کنند که عربستان نتوانسته است معیارهای مقرر در قطعنامه ۶۰/۲۵۱ مجمع عمومی سازمان ملل را رعایت کند، که بر تعهد به ترویج و حفاظت از حقوق بشر تأکید دارد.

تحلیلگران و فعالان حقوق بشر معتقدند اجازه دادن به عربستان برای کسب کرسی در شورای حقوق بشر می‌تواند به اعتبار این نهاد جهانی لطمه بزند و استانداردهای مورد انتظار از اعضای شورای حقوق بشر را زیر سؤال ببرد.

این در حالی است که در انتخابات قبلی، چین با وجود انتقادات مشابه به شورای حقوق بشر راه یافت.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا