آمریکااخبارجهان

تاکید سازمان جهانی بهداشت: نیاز فوری به تحول در سیستم‌های مراقبت از سالمندان

سازمان جهانی بهداشت (WHO) به‌مناسبت روز جهانی سالمندان، هشدار می‌دهد که با افزایش جمعیت سالمندان در جهان، سیستم‌های مراقبت و پشتیبانی از این گروه سنی به‌طور جدی نیاز به تحول دارند.

این سازمان خواستار همکاری بین‌المللی و تغییر رویکردها در ارائه خدمات به سالمندان شده است تا بتوان به نیازهای این قشر پاسخ داد و کرامت انسانی آنها را حفظ کرد.

همزمان روز جهانی سالمندان، سازمان جهانی بهداشت (WHO) به کشورهای جهان هشدار داده است که سیستم‌های مراقبت و پشتیبانی از سالمندان باید به‌سرعت متحول شوند.

این سازمان اعلام کرد که با افزایش جمعیت سالمندان، سیستم‌های کنونی توانایی پاسخگویی به نیازهای آنها را ندارند.

به گفته آنشو بانیرجی، رئیس بخش سلامت مادران، کودکان و سالمندان سازمان جهانی بهداشت، اکثر افراد در طول زندگی خود نیاز به حمایت دارند و هرچه عمر ما بیشتر می‌شود، این نیاز نیز افزایش می‌یابد.

بر اساس تحلیل‌های این سازمان، تا سال ۲۰۳۰، یک نفر از هر شش نفر در جهان بالای ۶۰ سال خواهد بود و این آمار به ۸۰ درصد در کشورهای با درآمد پایین و متوسط در سال ۲۰۵۰ می‌رسد.

این در حالی است که تنها ۲۵ درصد از کشورهای گزارش‌دهنده، منابع کافی برای اجرای مراقبت یکپارچه دارند و ۱۶ درصد از کشورهای با درآمد پایین برنامه‌های آموزشی برای مراقبان غیررسمی، که اغلب خانواده‌ها و زنان هستند، ارائه می‌دهند.

در این روز جهانی، که موضوع آن «پیری با کرامت» است، سازمان جهانی بهداشت، خواستار همکاری بیشتر بین دولت‌ها، نهادهای محلی، جامعه مدنی و بخش خصوصی برای ارتقاء سیستم‌های مراقبت از سالمندان شد.

این تحول نه تنها برای سالمندان ضروری است، بلکه می‌تواند به بهبود کیفیت مراقبت برای همه گروه‌های سنی کمک کند، از کشورهای جهان خواسته شده تا با تغییرات لازم، به نیازهای رو به افزایش سالمندان پاسخ دهند و حقوق آنان را به رسمیت بشناسند.

آموزه‌های اسلام و اهل بیت علیهم السلام همواره بر اهمیت و احترام به سالمندان تأکید دارند.

در قرآن کریم و احادیث اهل بیت علیهم السلام، به مسأله‌ی احترام و محبت به والدین و افراد مسن اشاره شده است.

در سوره اسراء، آیه ۲۳، خدای متعال می‌فرماید: «و پروردگارت فرمان داده است که جز او را نپرستید و به والدین نیکی کنید.»، این آیه نشان‌دهنده‌ی ارزش بالای ارتباط با سالمندان و نیاز به توجه و محبت به آنهاست.

اهل بیت علیهم السلام نیز با رفتار و گفتار خود، الگوهای عملی در این زمینه بوده‌اند.

امیرالمومنین حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام در نهج البلاغه به مسلمانان توصیه می‌کنند که به سالمندان احترام بگذارند و در حق آنها نیکی کنند.

آن حضرت می‌فرمایند: «سالمندان در جامعه مانند درختان بزرگ هستند که سایه‌ی آنها موجب آرامش دیگران می‌شود.»

از طرفی، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نیز بر این نکته تأکید دارند که «هر کس به سالمندان احترام نگذارد، از ما نیست.»

این آموزه‌ها نه تنها مسئولیت اجتماعی ما را در قبال سالمندان یادآوری می‌کنند، بلکه اهمیت حفظ کرامت انسانی و حمایت از آنها را نیز برجسته می‌سازند.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا