آسیاآمریکااخباراروپاجهان

فشار آمریکا و اتحادیه اروپا بر چین برای پاسخگویی به نقض حقوق بشر در سین‌کیانگ

در پی افزایش نگرانی‌ها درباره نقض حقوق بشر در سین‌کیانگ، نمایندگان ایالات متحده و اتحادیه اروپا در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو از چین خواستند تا به توصیه‌های نهادهای بین‌المللی توجه کرده و به وضعیت وخیم اویغورها و دیگر گروه‌های قومی پاسخگو باشد.

این درخواست‌ها در حالی مطرح شد که گزارش‌های متعددی از بازداشت‌های دسته‌جمعی، کار اجباری و سرکوب فرهنگی در این منطقه منتشر شده است.

در جریان نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، دیپلمات‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا از چین خواستند تا به نقض‌های جدی حقوق بشر در سین‌کیانگ پاسخ دهد.

میشل تیلور، نماینده آمریکا در این جلسه، تاکید کرد که چین باید توصیه‌های دفتر حقوق بشر سازمان ملل را که دو سال پیش منتشر شده، اجرا کند و همچنین اویغورها و دیگر افراد غیرقانونی بازداشت شده را آزاد نماید.

تیلور در بیانیه‌ای مشترک که به نمایندگی از کشورهای استرالیا، کانادا، دانمارک و دیگر اعضای گروه هسته‌ای سین‌کیانگ خوانده شد، به نگرانی‌های عمیق درباره وضعیت حقوق بشر در این منطقه اشاره کرد.

او در ادامه گفت: «چین در دو سال گذشته فرصت‌های متعددی برای پاسخگویی به این نگرانی‌های مشروع داشته است» و از اینکه چین به یافته‌های مستقل و توصیه‌های سازمان ملل توجهی نکرده است، ابراز تاسف کرد.

اتحادیه اروپا نیز در این زمینه به نقض حقوق بشر در ترکستان شرقی، از جمله بازداشت‌های دسته‌جمعی، کار اجباری و سایر موارد نقض حقوق بشری اشاره کرد.

این اتحادیه خواستار اقدام فوری جامعه جهانی برای رسیدگی به این وضعیت شد.

در پاسخ به این انتقادات، سخنگوی وزارت خارجه چین، این نگرانی‌ها را به عنوان مسائل داخلی چین رد کرد و تاکید کرد که دخالت در امور داخلی کشورها به نام حقوق بشر، مداخله‌ای نادرست است.

جامعه جهانی باید به واقعیت‌های حقوق بشری توجه داشته باشد و از سیاست‌های دوگانه پرهیز کند.

تحلیلگران معتقدند که جامعه جهانی باید به واقعیت‌های مربوط به حقوق بشر توجه کند و از اجرای سیاست‌های دوگانه خودداری نماید.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا