اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی: هنگام ظهور، حضرت عیسی بن مریم علیهما السلام از جنود امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف خواهد بود، چرا که از حضرت حجت پیروی می کند

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی، روز دوشنبه نوزدهم ربیع الاول سال 1446 برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه ، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی با توجه به نوع مواجهه حضرت با علمای یهود و مسیحیت پس از ظهور فرمودند : در روایات آمده که پس از آنکه حضرت حجت تورات و انجیل اصلی که نام آن حضرت در آنها نوشته شده را به علمای یهود و مسیحیت نشان دادند، یهودی ها و مسیحی ها مسلمان می شوند و فقط کسانی که نام خود را مسلمان نهاده اند، با امام زمان می جنگند.

معظم له در رابطه با نحوه تعامل حضرت حجت با دنیا فرمودند : در روایات آمده که حضرت حجت به تمام دنیا نماینده می فرستند، همانگونه که در حال حاضر هم همه ی سرزمین ها در دیگر کشورها، سفیر و نماینده دارند، و رسول خدا و امیرالمومنین هم در زمان حکومت خود که بر نیمی از دنیا حکمرانی داشتند، نماینده می فرستادند.

ایشان در رابطه با رجعت معصومین علیهم السلام پس از ظهور حضرت حجت فرمودند : در روایات آمده که رجعت برای تمام ۱۴ معصوم علیهم السلام وجود دارد، و همه آن بزرگواران همانند حکومتی که در زمان پیامبر اکرم و امیرالمومنین وجود داشته، به عدل حکومت می نمایند.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند : وقتی حضرت حجت به شهادت می رسند، در روایت آمده که امام حسین رجعت می کنند و زنده می شوند و از قبر خود خارج می شوند و امام زمان را تجهیز و کفن و حنوط می کنند و در جای خود دفن می کنند و سال های طولانی حکومت می کنند و پس از مدتی از دنیا می روند و بعد از آن، پیامبر اکرم و امیرالمومنین رجعت می کنند.

معظم له در ادامه فرمودند: در حدیث شریف وارد شده حضرت عیسی بن مریم از آسمان نزول می کند
و مسیحیان آن حضرت را خواهند شناخت
که او عیسی بن مریم است، سپس به مسیحیان خواهد فرمود: این شخص (حضرت مهدی) امام من و امام شماست، پس از او پیروی کنید،
این چنین در حدیث شریف وارد شده است و تمام مسیحیان و یا قسمت اعظم آنان به امام حجت ایمان می آورندو هم چنین به تمامی ائمه قبل از آن حضرت ایمان می آورند، و جنگی میان آنان اتفاق نمی افتد، اما برخی از مردم، تصمیم به جنگ با امام زمان می گیرند و حضرت با آنان می جنگند، و در روایت، این چنین آمده است، و قاعدتا در چنین شرایطی حضرت عیسی بن مریم از جنود امام مهدی خواهد بود، چرا که از حضرت حجت پیروی می کند.

ایشان در رابطه با انواع تقیه فرمودند : مرحوم شیخ انصاری رساله ای در باب تقیه دارد ، که در آن جا ذکر می کند که تقیه بر پنج قسم است ، تقیه ی واجب ، تقیه ی حرام ، تقیه ی مستحب ، تقیه ی مکروه ، تقیه ی مباح ، که موارد آن مختلف است ، و حکم آن هم نسبت به اشخاص و مکان و زمان ، متفاوت است ، و تابع ظروف و شرایط و دلایل مختلف می باشد.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با نصح مستشیر فرمودند : نصح مستشیر که به معنای نصیحت کردن کسی است که از انسان درخواست مشورت کرده است ، از جمله مواردی است که در مقام مشورت دادن ، اگر منجر به غیبت یا فعل دیگری شد ، چنانچه همراه با تهمت نباشد ، اشکال ندارد ، البته اگر این اقدام ، مزاحم اهمی پیدا کرد ، مثلا موجب آبروریزی برای خانواده او شد ، جایز نیست.

معظم له در ادامه فرمودند : لذا نصح مستشیر از غیبت استثنا شده ، مگر مزاحم اهمی پیدا کند ، و در بحث تزاحم ، اگر اهمیت آن ، محرز شد ، یا اهمیت بیشتر آن محتمل بود ، بایستی به آن تزاحم ، عمل کرد ، در غیر این صورت ، انسان مخیر است.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با رجعت معصومین علیهم السلام پس از ظهور حضرت حجت فرمودند : در روایات آمده که رجعت برای تمام ۱۴ معصوم علیهم السلام وجود دارد، و همه آن بزرگواران همانند حکومتی که در زمان پیامبر اکرم و امیرالمومنین وجود داشته، به عدل حکومت می نمایند.

معظم له در ادامه فرمودند : وقتی حضرت حجت به شهادت می رسند، در روایت آمده که امام حسین رجعت می کنند و زنده می شوند و از قبر خود خارج می شوند و امام زمان را تجهیز و کفن و حنوط می کنند و در جای خود دفن می کنند و سال های طولانی حکومت می کنند و پس از مدتی از دنیا می روند و بعد از آن پیامبر اکرم و امیرالمومنین رجعت می کنند.

ایشان در رابطه با چگونگی حیات شیطان در آخرالزمان فرمودند : شیطان پس از سرپیچی از فرمان الهی، از خدای متعال درخواست نمود که تا يَوْمَ يُبْعَثُونَ و روز قیامت زنده بماند اما خدای عزوجل، إِلي يَوْمِ اَلْوَقْتِ اَلْمَعْلُومِ را برای او قرار داد، لذا در روایت دارد که بعد از ظهور حضرت حجت و حتی پس از شهادت ایشان، شیطان زنده است، اما پس از آنکه پیامبر اکرم و امیرالمومنین رجعت می کنند، شیطان را می کشند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه حکم رجوع به برخی مسائل در دیگر ادیان ابراهیمی که احیانا در مبانی دینی اسلام مورد اشاره واقع نشده فرمودند : کتاب‌های آسمانی پیامبران گذشته مورد تحریف قرار گرفته اما تمامی آیات قرآن کریم که از سوی خدای عزوجل نازل شده، صحیح است.

معظم له در ادامه فرمودند : لذا از آنجا که تورات و انجیل مورد تحریف واقع شده است، نمی‌توان به محتوای آنها اعتماد کرد و مشخص نیست که کدام قسمت از متون آن‌ها صحیح است و از سوی خدای متعال صادر شده است.

آیت الله العظمی شیرازی ادامه فرمودند در روایات آمده که معصومین علیهم السلام توصیه فرموده اند : إِقْرَأْ كَمَا يَقْرَأُ النَّاسُ ، قرآن را همان گونه که مردم می خوانند ، بخوانید ، یعنی همین قرآنی که در دست همه مردم است و آن را می خوانند ، شما هم همان گونه بخوانید ، اما این که در روایات وارد شده که ائمه علیهم السلام چبزهایی از قرآن کم یا زیاد کرده اند ، دلیل آن ، یا مربوط به شان نزول یا تفسیر و یا تاویل است ، مثلا در آیه شریفه يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ، در این جا که فرموده بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ( فی عَلِیٍّ ) اضافه شده ، در قرآن فی عَلِیٍّ نیست ، این شان نزول است ، این آیه در مورد امیرالمومنین صلوات الله علیه نازل شده و اضافه ها گاهی تفسیر است که بیان الغامض و کشف الغامض است ، یا هم تاویل است و در مجموع یکی از سه مورد ، شان نزول یا تفیسر و تاویل است ، و نکته مهم این که جبرئیل هم قرآن را همین گونه نازل کرده و برای پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله خوانده بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ( فی عَلِیٍّ ) ، اما نه به عنوان قرآن بلکه به عنوان شان نزول ، و روایت دارد که بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ، امیرالمومنین صلوات الله علیه ، یک هفته آن قرآنی که خودشان نوشته بودند را که در آن هم تنزیل و هم تفسیر و هم تاویل بود ، به جماعتی از اصحاب پیغمبر عرضه کردند اما آن ها نپذیرفتند.

معظم له در شرح آیه شریفه نهم سوره حجر إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ما اين قرآن را نازل كرده‏ ايم و قطعا از آن حفاظت خواهيم کرد ، فرمودند : وعده خدای عزوجل فقط نسبت به حفظ قرآن کریم است و اراده خدا در این خصوص تنها نسبت به قرآن تعلق پیدا کرده و تضمین کرده که در آن دست برده نشود ، و نسبت به دیگر کتب آسمانی چنین وعده ای نداده است.

ایشان در ادامه فرمودند : در روایت است که هنگام نزول وحی ، و آیات قرآن توسط جبرئیل که به پیامبر اکرم عرضه می داشت ، امیرالمومنین ، همراه با قرآنی که می نوشتند ، سه چیز دیگر را هم می نوشتند ، تنزیل ، تفسیر ، تاویل ، در تنزیل و تفسیر و تاویل ، تحریف ، قطعا صورت گرفته ، و این که در برخی از روایات ، تصریح به تحریف شده ، حمل بر این سه مورد ، می شود ، اما تحریف در الفاظ قرآنی که به دست ما رسیده ، و قرآنی که نزد ما موجود است ، هیچ کم و زیادی صورت نگرفته ، بلکه این مساله ، اجماع میان محققین علمای شیعه از شیخ مفید و شیخ طوسی تا به امروز است ، که تحریف در الفاظ قرآن ، حتی در یک نقطه ، صورت نگرفته است.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با حکم نگاه کردن به نامحرم با اشاره به آیه ی ۳۰ سوره نور : (ای رسول ما) به مردان مؤمن بگو تا چشمها ی خود را (از نگاه ناروا) بپوشانند ، آیه ۳۱ سوره نور : و به زنان مؤمن بگو تا چشمهای خود را (از نگاه ناروا) بپوشانند ، فرمودند : غَمض ، با میم ، به معنای بستن چشم است ، اما غَضّ ، بدون میم ، به معنای چشم را پایین انداختن و نگاه نکردن است.

معظم له در ادامه فرمودند : گاه انسان چشم خود را نبسته و چشمان او باز است ، اما نگاه خود را به پایین می اندازد ، تا آنچه در جلوی چشم او قرار گرفته را نبیند ، و مفهوم این آیه هم خطاب به مردان و زنان ، این نوع نگاه کردن از روی ریبه است.

ایشان با تاکید بر اینکه نگاه نکردن از روی ریبه و شهوت هم از سوی مرد و زن و هم از سوی زن به مرد ، واجب است ، فرمودند : بنابر مشهور نپوشانیدن وجه و کفین برای زن ، اگر زینت در صورت نباشد ، اشکال ندارد ، مشروط بر آنکه مرد به او از روی ریبه نگاه نکند.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود: دلیل اختلاف در عدد آیات قرآن، شرح داستان حضرت مریم، دلیل نامگذاری برخی از فرزندان امیرالمومنین به نام خلفا، شرح آیه 41 سوره احزاب، توضیحاتی در رابطه با ادعای تحریف قرآن، برخی از احکام طلاق، برخی از احکام ولد شبهه، احکام عده وفات، و برخی از احکام عقد موقت و دائم، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت 11:15 به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا