اخبارافغانستانجهان

واکنش‌ها به تخریب میدان شهید مزاری از سوی طالبان

گروه طالبان، میدان و تندیس یادبودِ شهید عبدالعلی مزاری از رهبران فقید شیعیان هزاره در افغانستان را تخریب کردند.

این اقدام گروه طالبان، از سوی بسیاری از شهروندان این کشور، در راستای سیاست‌های مبتنی بر «تبعیض قومی و مذهبی»، تلاش برای تخریب نمادهای هویتی اقوام و «ویرانی شیرازه‌ی وطنداری و زیست باهمی» دانسته شده است.

شهرداری کابل که اکنون تحت کنترل طالبان فعالیت می‌کند، با همکاری نیروهای مسلح طالبان، میدان و تندیس یادبود شهید مزاری در غرب کابل را تخریب کردند.

حکومت طالبان می‌گوید این میدان را برای «بهسازی» تخریب کرده است و میدانی جدید با نامی دیگر احداث می‌کند.

تخریب میدان و تندیس یادبود شهید عبدالعلی مزاری، رهبر فقید هزاره‌ها و شیعیان افغانستان از سوی طالبان در غرب کابل، واکنش‌های گسترده‌ را در پی داشته است و تلاشی برای «ایجاد تفرقه» و «هزاره‌ زدایی» دانسته شده است.

شماری از سیاست مداران و نویسندگان هزاره، در واکنش به تخریب میدان شهید مزاری از سوی طالبان گفته اند که این اقدام «نقطه اوج هزاره زدایی» در افغانستان است.

به گفته آنان، نام هزاره در شریعت (طالبانی) گناه و در سیاست جرم است.

شورای جهانی هزاره‌ها، در واکنش به این اقدام طالبان، در قطعنامه‌ای آن را «جنایت» و «نسل‌کشی فرهنگی» علیه شهروندان هزاره در این کشور عنوان کرده است.

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان، تخریب «میدان شهید مزاری» و تندیس او را «تعرض آشکار به هویت جهادی و قومی یک بخش بزرگی از مردم افغانستان و یک عمل نفرت‌انگیز» دانسته است.

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان نیز در واکنش به تخریب تندیس و میدان شهید مزاری، گفته که این شهداء، با مبارزات درخشان بخاطر آزادی و عدالت در دل تک تک این مردم جا دارند.

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان، تخریب میدان و تندیس شهید مزاری در غرب کابل را بخشی از تلاش طالبان برای ایجاد تفرقه میان اقوام افغانستان دانسته است.

این گروه در بامیان نیز تندیس یادبود شهید مزاری را تخریب کرده بودند.

طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، به صورت گسترده دست به اِعمالِ تبعیض، سرکوب و تلاش برای حذف هویتی علیه شیعیان هزاره در افغانستان زده است.

این گروه فقه جعفری از رسمیت خارج نموده، و تدریس فقه جعفری را حتی در استان های شیعه‌نشین منع کرده ‌اند و با عزاداران شیعه در ایام محرم برخورد خشن و تبعیض ‌آمیز داشته و شدید ترین محدودیت ها را وضع کرده اند.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا