آسیااخبارافغانستان

افزایش 53 درصدی رویدادهای امنیتی در افغانستان؛ نگرانی‌های جهانی در خصوص وضعیت حقوق بشر

سازمان ملل متحد در گزارشی جدید از ثبت بیش از دو هزار رویداد امنیتی در افغانستان در کمتر از سه ماه اخیر خبر داده است، که این آمار به طور چشم‌گیری افزایش 53 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

در گزارشی که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، منتشر کرده است، از تاریخ 14 ماه می تا 31 ژوئیه 2023، سازمان ملل دو هزار و 127 رویداد امنیتی در افغانستان ثبت کرده است.

این آمار نگران‌کننده نشان‌دهنده‌ی افزایش خشونت و بی‌ثباتی در این کشور است و بیانگر وضعیت ناپایدار و بحرانی افغانستان می‌باشد.

گوترش در این گزارش به فعالیت‌های گروه سنی های تندروی داعش نیز اشاره کرده و خاطرنشان کرده است که این گروه در این مدت چهار حمله از جمله حمله‌ای علیه گردشگران خارجی در بامیان انجام داده است.

همچنین، حمله به عزاداران محرم در 19 ژوئیه، که منجر به زخمی شدن هشت غیرنظامی شد، نشان‌دهنده‌ی وضعیت نگران‌کننده امنیتی و محدودیت‌های اجتماعی در این کشور است.

دبیرکل سازمان ملل همچنین به خطرات ناشی از مواد منفجره باقی‌مانده از جنگ و قربانی شدن غیرنظامیان، به ویژه کودکان، اشاره کرده است.

این گزارش همچنین به نقض حقوق بشر توسط طالبان، علی‌رغم ادعای آن‌ها مبنی بر عفو عمومی، اشاره دارد.

این گزارش بار دیگر نیاز به توجه و اقدام فوری جامعه جهانی را در برابر بحران‌های انسانی و امنیتی افغانستان گوشزد می‌کند و بر لزوم حمایت از مردم این کشور تأکید می‌نماید.

تاکید جدی گزارش بر این است که در چنین شرایطی، همگان باید در راستای برقراری امنیت و احقاق حقوق بشر در افغانستان تلاش کنند.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا