اخباراروپاایران

افزایش اخراج پناهجویان ایرانی از آلمان؛ واکنش‌ سازمان‌های حقوق بشری به تشدید قوانین ضد پناهجویی در اروپا

در پی تصویب قوانین سختگیرانه جدید پناهندگی در اتحادیه اروپا، اخراج پناهجویان ایرانی از آلمان افزایش چشمگیری یافته است.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که سازمان‌های حقوق بشری نسبت به نقض آشکار حقوق پناهجویان و بی‌توجهی به شرایط خطرناک در ایران هشدار داده‌اند.

به دنبال تصویب قوانین جدید مهاجرت و پناهندگی در پارلمان اروپا در آوریل گذشته، روند اخراج پناهجویان، به‌ویژه پناهجویان ایرانی، در آلمان شدت گرفته است.

این قوانین که با هدف تسهیل اخراج پناهجویان و پذیرش سخت‌گیرانه‌تر پرونده‌های پناهجویی تصویب شده‌اند، موجب نگرانی بسیاری از نهادهای حقوق بشری و سازمان‌های مردم‌نهاد شده است.

طبق این قوانین، پناهجویانی که پرونده‌های آنان از دید مقامات «قانع‌کننده» نباشد، پذیرفته نشده و افرادی که درخواستشان رد شده است، به کشورهای مبدا یا ثالث بازگردانده می‌شوند.

در آلمان، این روند به‌سرعت در حال اجراست و تعداد اخراج پناهجویان ایرانی افزایش یافته است.

سازمان حقوق بشری حمایت از پناهندگان «پرو آزول» از جمله نهادهایی است که به این روند اعتراض کرده است.

این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که علیرغم شرایط وخیم حقوق بشری در ایران، از جمله بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و اعدام، بسیاری از درخواست‌های پناهندگی ایرانیان توسط اداره فدرال مهاجرت و پناهندگان آلمان رد می‌شود.

به گزارش دویچه‌ وله، «پرو آزول» هشدار داده که نرخ پذیرش پناهجویان ایرانی از 45.6 درصد در سال 2023 به 39.1 درصد در سال 2024 کاهش یافته است.

این سازمان تاکید می‌کند که اخراج این پناهجویان، به‌ویژه کسانی که در تظاهرات علیه حکومت ایران در آلمان شرکت کرده‌اند یا به دلایل دیگر در ایران تحت آزار بوده‌اند، خطر بزرگی برای جان آنان به‌همراه دارد.

همچنین، این نهاد حقوق بشری نسبت به خطرات ناشی از اخراج پناهجویان ایرانی به کشورهای ثالث به ظاهر امن هشدار داده است، زیرا این امر ممکن است به اخراج زنجیره‌ای و در نهایت تهدید جدی برای زندگی آنان منجر شود.

قوانین جدید اروپا، موجی از مخالفت‌ها را به همراه داشته و نگرانی‌ها نسبت به حقوق پناهجویان و سرنوشت آنان افزایش یافته است.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا