آسیااخبار

دادگاهی در هند ادعای شیعیان نسبت به مالکیت حسینیه ای به نام کربلا را رد کرد

در یک پرونده حقوقی که مدتی طولانی‌ در دادگاهی در هند در جریان بود، دادگاه تجدید نظر حکم دادگاه بدوی را که به نفع شیعیان رای داده بود را لغو و به نفع طرف مقابل یعنی شهرداری ایندور رای داد.

دادگاه ایندور در ایالت مادایا پرادش به نفع شهرداری این شهر در خصوص حقوق مالکیت یک زمین حدود هفت هکتاری به نام حسینیه کربلا، واقع در نزدیکی لعل‌باغ در مرکز شهر، حکم صادر کرد.

این حکم، ادعای هیئت اوقاف شیعیان را رد و شهرداری را به عنوان مالک قانونی این زمین اعلام کرد.

حکم اولیه دادگاه بدوی در سال 2019 به نفع هیئت اوقاف شیعیان صادر شده بود، اما هم اکنون در دادگاه تجدیدنظر که این پرونده مورد بررسی قرار گرفت، حکم اولیه لغو و رای به نفع شهرداری ایندور صادر شد.

شهرداری ایندور ادعا کرد که این زمین متعلق به شهرداری است و تنها بخشی کوچکی از آن در نزدیکی رودخانه ساراسواتی برای مراسم مذهبی در طول ماه محرم به منظور عزاداری استفاده می‌شود.

هیئت اوقاف شیعیان و هیات امنای حسینیه کربلا در دادگاه استدلال کردند که این زمین ۱۵۰ سال پیش توسط حاکم ایندور به جامعه شیعیان برای استفاده‌های مذهبی اختصاص داده شده و در تاریخ ۲۹ ژانویه ۱۹۸۴ به عنوان ملک وقفی ثبت شده است.

قاضی دادگاه در حکم خود اعلام کرد که شهرداری ایندور توانسته مالکیت خود را اثبات کند.

دادگاه اذعان کرد که جامعه مسلمانان به مدت ۱۵۰ سال از بخشی از این زمین برای آیین‌های محرم استفاده کرده‌اند، اما هیات امنا نتوانستند مدارک کافی برای اثبات این که زمین مذکور ملک وقفی است، ارائه دهند.

این حکم، رأی سال ۲۰۱۹ دادگاه بدوی را لغو کرده و شهرداری ایندور را به عنوان مالک قانونی حسینیه کربلا به رسمیت شناخت.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا