آسیااخبارافغانستان

افزایش محدودیت و تشدید حملات علیه شیعیان هزاره تحت حاکمیت طالبان

شیعیان و هزاره ها در افغانستان تحت سلطه طالبان با شدید ترین محدودیت ها و فشارها مواجه هستند.

بر اساس گزارش ها؛ طی سه سال اخیر و پس از حاکمیت دوباره طالبان، شیعیان و هزاره ها از کوچ اجباری گرفته تا کشتار دسته جمعی و سیستماتیک از سوی طالبان و دیگر گروه های تروریستی، قرار گرفته اند.

شیعیان هزاره که یکی از چهار گروه جمعیتی بزرگ افغانستان محسوب می‌شوند؛ طی سالیان اخیر بیش از هر زمانی از سوی حاکمان و گروه های تروریستی مورد ستم و کشتار سیستماتیک قرار گرفته اند.

بر اساس روایت های تاریخی، بیش از شصت و دو درصد جمعیت هزاره ها در دوران عبدالرحمان خان، پادشاه سابق افغانستان قتل عام شدند.

از آن زمان که بیش از صدسال میگذرد، هزاره ها و شیعیان این کشور در دوره های مختلف، به دلیل هویت قومی و مذهبی شان مورد ظلم و ستم قرار گرفتند.

با سلطه طالبان در اولین بار، در سال 1995 میلادی، شیعیان هزاره در چندین شهر از جمله دایکندی و بلخ مورد قتل عام قرار گرفتند.

همزمان با سلطه دوباره طالبان در سال 2021، شیعیان هزاره یکبار دیگر با انواع فشار و حتی نسل کشی قرار گرفتند.

گروه سنی های تندروی داعش، ده ها حمله خونین علیه شیعیان هزاره در کابل و چندین استان افغانستان انجام دادند.

علاوه بر حملات خونین گروه داعش علیه شیعیان و هزاره ها؛ بیشترین محدودیت ها و فشار از سوی گروه طالبان نیز علیه این گروه قومی و مذهبی اِعمال شده است.

طی سه سال اخیر، صدها خانواده شیعیان هزاره از مناطق بومی خود مجبور به کوچ اجباری گردیده و در چندین مورد، کوچی های پشتون با حمایت مستقیم طالبان، زمین و خانه های آنان را غصب نمودند.

گروه طالبان؛ طی سه سال اخیر از جمله در ماه محرم امسال، شدید ترین محدودیت ها را علیه مراسم عاشورای حسینی در افغانستان وضع کردند.

همچنین، کتاب های مربوط فقه جعفری که پیش از این در مدارس و دانشگاه ها تدریس میگردید، از سوی طالبان حذف و از کتاب خانه ها جمع آوری گردیده است.

در اقدامی اخیر، هفته گذشته گروه طالبان در گذرگاه مرزی اسلام قلعه در استان هرات شروع به مصادره اقلام مذهبی و کتب مذهبی شیعیان زائر بازگشته از کربلا کردند.

منابعی گفتند که طالبان در مرز اسلام قلعه چمدان های زائران را به طور کامل بازرسی کرده و کتب مذهبی و کتب دعا را مصادره و از ورود آنها به افغانستان جلوگیری کردند.

از سوی دیگر؛ رویداد اخیر در استان دایکندی که در آن 14 نفر از شیعیان هزاره به شهادت رسیدند، بار دیگر موجی از نگرانی ها و واکنش های داخلی و بین المللی را برانگیخته است.

خانواده های شهدا و فعالان مدنی می‎گویند وقوع این چنین رویدادهای خونین تحت حاکمیت طالبان، نشان داده است که این گروه هیچگونه توجهی در قبال تامین امنیت هزاره ها ندارند.

هرچند گروه سنی های تندروی داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفته، اما برخی منابع گفته اند که مهاجمان خود را از اعضای طالبان معرفی کرده بودند.

این رویداد با واکنش های جهانی مواجه شده و به شدت محکوم گردید.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا