اخبارجهانجهان اسلام

مراسم میلاد پیامبر اسلام میراثی جاودان در جهان اسلام علیرغم واکنش‌های منفی گروه های سلفی

مراسم جشن میلاد پیامبر اکرم نمادی از ابراز ارادت مسلمانان به رسول خداست که در طول تاریخ به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مناسبت‌های دینی توسط پیروان مذاهب مختلف اسلامی برگزار شده است.

این مراسم در ماه ربیع‌الاول سالروز ولادت پیامبر خاتم حضرت محمد صلی الله علیه و آله از هند تا خاورمیانه، آفریقا و حتی اسپانیا گسترش یافته است.

گزارشی جامعی در روزنامه هندوستان تایمز بیانگر این واقعیت است که جشن میلاد پیامبر اکرم در طول تاریخ و در جوامع مختلف اسلامی، با تفاوت‌های چشمگیری برگزار شده است.

در این گزارش آمده که سلسله شیعه فاطمی اولین کسانی بودند که به صورت رسمی به برگزاری جشن میلاد پیامبر پرداختند و این جشن به مرور زمان در سراسر مصر و سپس در کشورهای دیگر اسلامی گسترش یافت.

در این مراسم، علاوه بر نماز و تلاوت قرآن، سخنرانی، اطعام نیازمندان و برگزاری جشن‌های مردمی نیز رواج داشته است.

این مراسم در مصر و سپس در کشورهای دیگری مانند سوریه، مراکش، ترکیه و اسپانیا نیز برگزار شد و مسلمانان در این مناطق، به اشکال مختلف آن را گرامی داشتند.

در برخی از این مناطق، تحت تأثیر آیین‌های صوفی، این مراسم به شکل گسترده‌تری برگزار می‌شد و شامل قربانی کردن حیوانات، نورافشانی‌های شبانه و آذین بندی های فراوان می‌گردید.

با این حال، در طول تاریخ، برخی از گروه‌های سلفی مانند وهابیت، با برگزاری جشن میلاد پیامبر مخالفت کرده و آن را بدعتی ناروا دانسته‌اند.

به باور غلط آنان جشن‌های مذهبی باید تنها به عید فطر و عید قربان محدود شوند و جشن میلاد پیامبر را یک بدعت در دین تلقی می‌کنند.

این اختلاف نظرها باعث شده است که در برخی جوامع اسلامی، جشن میلاد پیامبر با محدودیت‌هایی مواجه شود.

اما علی‌رغم مخالفت‌های این گروه‌های سلفی و منحرف، مراسم میلاد پیامبر همچنان در میان مسلمانان جهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در هر گوشه‌ای از جهان اسلام به شیوه‌های مختلف برگزار می‌شود.

این مراسم، فرصتی برای تأمل و یادآوری محبت و احترام عمیق به رسول خداست که همواره در قلب و روح مسلمانان جای دارد.

با وجود تلاش هایی که برخی جریان‌های فکری برای ایجاد تفرقه در صفوف مسلمانان انجام می دهند، ارادت به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله همچنان به عنوان محور اصلی مسلمانان باقی مانده و جشن میلاد آن حضرت فرصتی برای تعمیق این محور معنوی است.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا