اخبارایرانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی: نماز فرادا در محلی که نماز جماعت برپاست، اگر به معنای تفسیق امام جماعتی که عادل است نباشد، بلا اشکال است

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی، روز شنبه دهم ربیع الاول سال 1446 برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه ، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با حکم خواندن نماز فرادا در جایی که نماز جماعت برقرار است، فرمودند: در کتاب عروة الوثقی آمده که اگر کسی در مکانی که نماز جماعت برپاست، اقدام به خواندن نماز فرادا کند، اگر ظاهر کار او دلالت بر آن دارد که ثابت کند امام جماعت فاسق است، یعنی اگر این عمل و این نوع نماز خواندن، تفسیق امام جماعت باشد و آن امام جماعت هم واقعا عادل باشد، نماز آن شخص باطل است.

معظم له در ادامه فرمودند: اما اگر آن شخص از خواندن نماز فرادا، منظور خاصی ندارد، بلکه به دلیل آن که عجله برای انجام کاری دارد، و می خواهد نماز خود را زودتر بخواند تا به کار خود برسد، که متعارف هم، این گونه است و به معنای اثبات فاسق بودن امام جماعت نیست، و یا امام جماعت را نمی شناسد و در هر صورت در پی تفسیق امام جماعت، نماز او بلااشکال است.

ایشان هم چنین فرمودند: اگر کسی مجبور به حضور در نماز جماعت است و اگر در نماز جماعت شرکت نکند، دچار مشکلاتی نظیر زندانی شدن و نظایر آن می شود، می تواند تقیه کند و در نماز جماعت شرکت کند، و نماز را برای خودش فرادا بخواند.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود: برخی از احکام نیابت در حج، شرح داستان بلقیس و حکومت او در دیدگاه دینی، برخی از احکام نماز جماعت، برخی از احکام نذر، شرایط برائت ذمه شدن، و شرایط ولد شبهه و ولد حرام، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت 11:15 به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا