اخبارجهانسوریه

تلاش سازمان ملل برای بازگرداندن 30 هزار آواره سوری از لبنان

در حالی که سازمان‌های حقوق بشری از ادامه ناامنی‌ها و نقض حقوق بشر در سوریه خبر می‌دهند، طرح جنجالی سازمان ملل برای بازگرداندن 30 هزار آواره سوری از لبنان به این کشور، با انتقادهای شدیدی روبرو شده است.

سازمان ملل متحد با وجود هشدارهای سازمان‌های حقوق بشری مبنی بر ادامه ناامنی‌ها و نقض گسترده حقوق بشر در سوریه، اعلام کرده است که قصد دارد 30 هزار آواره سوری را از لبنان به کشورشان بازگرداند.

این تصمیم سازمان ملل با استقبال دولت لبنان و انتقاد شدید فعالان حقوق بشری روبرو شده است.

دولت لبنان از این طرح استقبال کرده و آن را گامی مثبت در جهت کاهش بار پناهندگان بر کشور خود می‌داند.

اما فعالان حقوق بشری بر این باورند که بازگرداندن آوارگان به کشوری که همچنان درگیر جنگ و ناامنی است، نقض آشکار حقوق بشر است و جان این افراد را به خطر می‌اندازد.

شبکه حقوق بشر سوریه به شدت با این طرح مخالفت کرده و آن را اقدامی خطرناک و غیرقانونی دانسته است.

این شبکه تاکید می‌کند که بازگرداندن آوارگان به سوریه به معنای قرار دادن آنها در معرض خطر شکنجه، ناپدید شدن اجباری و حتی قتل است.

کمیته تحقیقات بین‌المللی در مورد سوریه نیز با این طرح مخالفت کرده و اعلام کرده است که سوریه همچنان برای بازگشت آوارگان ناامن است.

این کمیته تاکید کرده است که شهروندان سوری همچنان از فقدان حاکمیت قانون و ناامنی رنج می‌برند و موج خشونت در این کشور بی‌سابقه است.

آمارها نشان می‌دهند که تعداد آوارگان سوری که به کشور خود بازگشته‌اند در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است.

این مساله نشان می‌دهد که بسیاری از آوارگان تمایلی به بازگشت به کشوری ندارند که امنیت و ثبات در آن برقرار نیست.

این تصمیم سازمان ملل سوالات جدی درباره استانداردهای این سازمان در قبال حفاظت از پناهندگان ایجاد کرده است.

به همین لحاظ این سوال در میان بسیاری از فعالان و مدافعان حقوق بشر مطرح شده که آیا سازمان ملل حاضر است به خاطر منافع سیاسی یا اقتصادی، جان پناهندگان را به خطر بیاندازد؟

در نهایت، این تصمیم سازمان ملل نشان می‌دهد که بحران سوریه همچنان ادامه دارد و حل آن نیازمند تلاش‌های بین‌المللی گسترده است.

بسیاری از تحلیلگران سیاسی و مدافعان حقوق بشر معتقدند که تا زمانی که امنیت و ثبات در سوریه برقرار نشود، بازگرداندن آوارگان به این کشور اقدامی خطرناک و غیرقانونی خواهد بود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا