آسیااخبارجهانعراق

انتشار گزارش نهایی تیم تحقیقاتی سازمان ملل درباره جنایات داعش علیه ایزدیان

در تازه‌ترین گزارش تیم تحقیقاتی سازمان ملل متحد برای پیگیری جنایات داعش (UNITAD)، شواهدی قوی در خصوص ارتکاب جرایم جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی توسط این گروه تندروی سنی تروریستی علیه اقلیت‌های مذهبی، به‌ویژه ایزدیان عراق، ارائه شده است.

در تازه‌ترین گزارش تیم تحقیقاتی سازمان ملل متحد برای پیگیری جنایات داعش (UNITAD)، شواهدی مبنی بر ارتکاب جرایم جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی توسط این گروه تندروی سنی تروریستی علیه اقلیت‌های مذهبی، به‌ویژه ایزدیان عراق، ارائه شده است.

در این گزارش همچنین به تشریح روند ظهور، سقوط و ساختار داعش، حمله این گروه به سنجار در سال ۲۰۱۴، کشتارها و اعدام‌های انجام‌شده توسط داعش، تجارت برده، برده‌داری جنسی و سایر اشکال سوء استفاده، از جمله تجاوز، پرداخته شده است.

این گزارش که روز چهارشنبه منتشر شد، به‌صورت مفصل به جنایات داعش علیه جامعه ایزدیان پرداخته و تصریح می‌کند که این گروه تندروی سنی تروریستی با قصد نابودی ایزدیان، دست به اعمال وحشیانه‌ای همچون قتل، برده‌داری جنسی و دیگر انواع سوءاستفاده‌ها زده است.

گزارش نهایی UNITAD که در 155 صفحه تهیه شده است، حاوی اسناد و مدارکی است که با همکاری بیش از 100 مشاور عراقی جمع‌آوری و به دادگاه‌های عراق و اقلیم کردستان ارائه شده است.

این پروژه که به حفظ و دیجیتالی کردن بیش از 20 میلیون صفحه سند و 445 هزار پرونده قضایی مرتبط با داعش منجر شده، به‌عنوان بزرگترین بانک اطلاعاتی اسناد دادگاهی در جهان شناخته می‌شود.

در این گزارش آمده است که جنایات داعش علیه ایزدیان منطقه سنجار، با هدف نابودی کامل این جامعه صورت گرفته است.

رهبران جامعه ایزدی نسبت به پایان مأموریت UNITAD و تأثیر منفی آن بر روند محاکمه و عدالت برای قربانیان هشدار داده‌اند.

با توجه به پایان یافتن مأموریت این تیم در آینده‌ای نزدیک، نگرانی‌هایی در خصوص توانایی عراق برای ادامه پیگیری این جنایات و اجرای عدالت وجود دارد.

هم‌چنین، هزاران خانواده ایزدی همچنان قادر به بازگشت به خانه‌های خود نیستند و بسیاری از آن‌ها هنوز مفقود هستند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا