اخبارجهانعلم و فناوری

گزارش سازمان ملل: ضرورت اقدامات قوی‌تر برای مقابله با تهدیدات سایبری در حال تحول

آژانس مخابرات سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود که روز پنجشنبه منتشر شد، علیرغم اشاره به پیشرفت‌های جهانی در زمینه امنیت سایبری، خواستار “اقدامات قوی‌تر” برای مقابله با تهدیدات سایبری در حال تحول شد.

شاخص جهانی امنیت سایبری نشان‌دهنده پیشرفت‌های متنوعی است و برخی از این پیشرفت‌ها قابل توجه‌تر از دیگران هستند.

46 کشور در رتبه های اولیه قرار گرفته‌اند که برای دیگر کشورها به عنوان “الگو” معرفی شده اند که نشانگر تعهد “قوی” آن ها در هر پنج ستون امنیت سایبری می باشد.

شاخص جهانی امنیت سایبری 2024 (GCI 2024) اتحادیه بین‌المللی مخابرات تاکید کرد در حالی که کشورها از زمان آخرین شاخص در سال 2021 پیشرفت‌های قابل توجهی در بهبود اقدامات امنیت سایبری داشته‌اند، نیاز به هوشیاری مداوم همچنان حیاتی است.

این گزارش تأکید می‌کند که به گفته دبیرکل این آژانس، دورین بوگدان-مارتین ایجاد اعتماد در دنیای دیجیتال ضروری است.

وی در ادامه افزود: پیشرفتی که در شاخص جهانی امنیت سایبری مشاهده می‌شود، نشانه‌ای بر این نکته مهم است که باید همچنان بر تلاش‌ها برای اطمینان از اینکه همه، در همه جا بتوانند به طور ایمن و مطمئن تهدیدات سایبری را در چشم‌انداز دیجیتال روزافزون پیچیده امروز مدیریت کنند، تمرکز کنیم.

گزارش GCI ۲۰۲۴ از یک تحلیل پنج سطحی برای ارزیابی پیشرفت کشورها در تعهدات امنیت سایبری استفاده کرده که ستون‌های قانونی، فنی، سازمانی، توسعه ظرفیت و همکاری را پوشش می‌دهد.

این گزارش همچنین اشاره کرده که منطقه آفریقا بیشترین پیشرفت را در امنیت سایبری از سال 2021 داشته است.

در این گزارش هم چنین تاکید شده که اقدامات قانونی به عنوان قوی‌ترین ستون امنیت سایبری برای اکثر کشورها وجود داشته، اما در 177 کشور، مقررات در زمینه حفاظت از داده‌های شخصی، حفاظت از حریم خصوصی یا اطلاع‌رسانی نقص دارند.

علاوه بر این، این گزارش عنوان کرد که 139 کشور تیم‌های پاسخگویی به حوادث رایانه‌ای فعال دارند که برای امنیت سایبری ملی ضروری تلقی می‌شوند.

همچنین افزایش استراتژی‌های امنیت سایبری ملی در 132 کشور که تا سال 2024 دارای استراتژی هستند، در مقایسه با 107 کشور در سال 2024 پیشرفت قابل ملاحظه ای را نشان می دهد.

علاوه بر این، 152 کشور اقدامات آگاهی‌بخشی سایبری را برای بهره مندی و آگاهی عموم مردم، از جمله گروه‌های آسیب‌پذیر و کم‌نماینده، برای ایجاد فرهنگ امنیت سایبری انجام داده‌اند.

این گزارش به کمبودهایی در اجرای تدابیر محافظت از کودکان در فضای آنلاین نیز اشاره کرده و بیان می‌کند که با وجود اینکه 164 کشور قوانین مرتبط با حفاظت از کودکان در فضای مجازی دارند، تنها 94 کشور استراتژی‌های اجرایی مرتبط را گزارش داده‌اند.

تهدیدات سایبری مانند حملات باج‌افزاری، نقض‌هایی که صنایع اصلی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، خاموشی‌های پرهزینه سیستم و نقض حریم خصوصی به عنوان نگرانی‌های اصلی در این گزارش مورد اشاره قرار گرفته اند.

این گزارش هشدار داد که حملات سایبری به عنوان پنجمین خطر احتمالی برای ایجاد بحران جهانی در سال 2024 دیده می‌شود.

این گزارش هم چنین نتیجه‌گیری کرد: “قطعی های فنی اخیر جهانی، وابستگی جهان به زیرساخت دیجیتال و نیاز به انعطاف‌پذیری را بیشتر نمایان کرد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا