اخبارجهانجهان اسلام

گزارش سازمان عفو بین‌الملل، نقض سیستماتیک حقوق اقلیت پامیری در تاجیکستان

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی جدید، از تبعیض سیستماتیک مقامات تاجیکستان علیه اقلیت پامیری خبر داده است. این تبعیض‌ها شامل سرکوب فرهنگی، محرومیت سیاسی و سرکوب خشونت‌آمیز است.

گزارش جدید عفو بین‌الملل از نقض حقوق اساسی پامیری‌ها در تاجیکستان خبر می‌دهد.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی جدید اعلام کرد که مقامات تاجیکستان به طور سیستماتیک حقوق اقلیت پامیری را نقض کرده و از طریق سرکوب فرهنگی، حذف سیاسی و سرکوب خشونت‌آمیز، این جامعه را تحت فشار قرار می‌دهند.

این گزارش که توسط «جوریست نیوز» در تاریخ ۱۱ سپتامبر منتشر شده است، به موارد گسترده‌ای از این نقض‌ها پرداخته است.

پامیری‌ها، یک گروه قومی ساکن در منطقه خودمختار گورنو-بدخشان، عمدتاً شیعه مذهب هستند و از نظر زبان و فرهنگ با اکثریت تاجیک متفاوت‌اند.

گزارش ها از نقض شدید حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آنها، از جمله محدودیت در استفاده از زبان‌های پامیری، حذف از مشاغل سیاسی و تخریب کسب‌وکارهای محلی، خبر می‌دهد.

هم چنین حضور نیروهای امنیتی از مناطق دیگر، تنش‌ها را تشدید کرده است و گزارش‌هایی از خصومت علیه پامیری‌ها، بازداشت‌های خودسرانه و سرکوب مخالفان به بهانه مبارزه با تروریسم وجود دارد.

از نظر تاریخی، پامیری‌ها به دلیل دور افتادگی کوه‌های پامیر، با انزوا مواجه بوده‌اند.

این منطقه از اواخر قرن بیستم با بی‌ثباتی، مشخص شده با یک جنبش جدایی‌طلب و عملیات نظامی، روبرو بوده است.

ماری استروترز، مدیر عفو بین‌الملل برای اروپای شرقی و آسیای مرکزی، بر ضرورت رسیدگی فوری جامعه بین‌المللی به این نقض‌های حقوق بشر با مقامات تاجیکستانی تأکید کرد.

تنش‌ها در سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۲۲ پس از قتل گل‌بیدین زییوبکوف، شخصیت برجسته پامیری، تشدید شد.

در پاسخ به اعتراضات در خروغ، نیروهای امنیتی به سمت تظاهرکنندگان مسالمت‌آمیز شلیک کردند که منجر به کشته شدن دو نفر شد.

مقام های تاجیکستان به جای تحقیق، جامعه مدنی و رهبران این اقلیت را سرکوب کردند.

در ماه مه ۲۰۲۲، پراکندگی خشونت‌آمیز اعتراضات منجر به کشته شدن بسیاری از پامیری ها شد، و بیش از ۲۰۰ مدافع حقوق بشر دستگیر شدند و با اتهامات مشکوک به حبس‌های طولانی مدت محکوم شدند.

طبق این گزارش، وضعیت حقوق بشر در تاجیکستان در دو دهه گذشته، با افزایش فساد، مداخله بیشتر دولت در روزنامه‌نگاری، بازداشت‌های مکرر و رکود وضعیت حقوق زنان، رو به وخامت گذاشته است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا