اخبارافغانستانجهان

شورای حقوق بشر: شیعیان هزاره با سرکوب بیشتر مواجه هستند

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از وضعیت حقوق بشری به ویژه سرکوب شیعیان هزاره در افغانستان از سوی طالبان ابراز نگرانی کرده است.

کمیساریای عالی حقوق بشر نیز با انتشار گزارشی گفته که شیعیان هزاره تحت حاکمیت طالبان با حملات و سرکوب های شدید مواجه هستند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد دیروز در پنجاه‌وهفتمین نشست دوره ‌ای خود، وضعیت حقوق ‌‌بشر در افغانستان را نیز بررسی کرد.

در این نشست، به صورت ویژه به سرکوب حقوق شیعیان هزاره و زنان افغانستان از سوی طالبان اشاره شد.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در سخنرانی خود در مورد وضعیت حقوق‌‌بشر در افغانستان گفت که درگیری‌ها در افغانستان به طور مشخص جامعه هزاره را در این کشور تحت تأثیر قرار داده است.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز در سخنرانی خود گفت که گروه‌های قومی، مذهبی و زبانی با سرکوب شدید در افغانستان مواجه هستند و نمی‌توانند مطابق اعتقادات مذهبی خود عمل کنند، به زبان خود صحبت کنند و هویت خود را ابراز کنند.

وی به طور مشخص به وضعیت شیعیان هزاره در افغانستان اشاره کرده و گفت که آنان با «سرکوب بیشتر» مواجه هستند.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارشی که به شورای حقوق بشر در مورد وضعیت حقوق‌‌بشر در افغانستان ارائه کرده، نیز به وضعیت شیعیان هزاره پرداخته است.

در این گزارش آمده است که تحت حاکمیت طالبان حملات علیه هزاره‌ها ادامه دارد و به چندین حمله در سال جاری میلادی علیه هزاره‌ها در بخش‌های مختلف افغانستان، از جمله منطقه‌ی شیعه نشین دشت برچی در غرب کابل اشاره شده است.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در این گزارش به بازداشت دختران هزاره از منطقه‌ی دشت برچی کابل به بهانه «بدحجابی» از سوی نیروهای امر به معروف طالبان نیز اشاره کرده و گفته است که شماری از این دختران پس از چند ساعت و با تضمین یک نفر مرد از اعضای خانواده شان مبنی بر رعایت دستورات طالبان در آینده، آزاد شدند، اما شمار دیگر با مجازات و رفتار نادرست مواجه شدند.

در نشست شورای سازمان ملل وضعیت زنان افغانستان در زیر سلطه طالبان نیز باردیگر بررسی شد و مقام‌های سازمان ملل و کشورهای مختلف، برای چندمین بار بر لغو محدودیت‌ها علیه زنان تأکید کردند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا