اخبارافغانستانجهان

هتک حرمت طالبان نسبت به مقدسات زائران شیعه افغانستان در بازگشت از زیارت اربعین

گروه طالبان در مرز اسلام قلعه هرات، کتاب های مفاتیح الجنان، ادعیه و کفن زائران را که از شهر مقدس کربلا و پس از اتمام زیارت اربعین، با خود به همراه آورده بودند، سوزاندند.

زائران شیعه افغانستان که همه ساله برای دریافت ویزا و شرکت در زیارت اربعین از سوی حکومت های ایران و طالبان مورد آزار و اذیت واقع می شوند، و علیرغم این همه مشکلات، رنج سفر را به جان خریده و مشتاقانه با طی کردن فرسنگ ها مسیر طولانی، خود را به صحن و سرای سالار شهیدان می رسانند، در مسیر بازگشت هم مورد تعرض حکومت طالبان قرار می گیرند.

در اقدامی نسنجیده که نارضایتی گسترده ای را در میان شیعیان افغانستان برانگیخت و احساسات بسیاری را جریحه دار کرد، گروه طالبان کتاب های مفاتیح الجنان، کتب ادعیه و کفن های زائرانی را که از کربلا بازمی گشتند، در مرز اسلام قلعه در استان هرات افغانستان سوزاند.

زائران افغانستانی که از زیارت اربعین از شهر مقدس کربلا بازمی‌گشتند، این کتاب‌ها و کفن‌ها را به عنوان توشه آخرت و یا سوغات و هدایا برای بستگان و آشنایان، با خود حمل می‌کردند، تا از آن‌ها به عنوان تبرک در حیات معنوی و برکات زندگی خود بهره گیرند.

یک منبع آگاه در گفت‌وگوی اختصاصی با «خبرگزاری اخبار شیعه» اعلام کرد که در روزهای اخیر، طالبان طی چند مرحله کتب و کفن‌های کاروان های مختلف زائران شیعه افغانستان را در مرز مصادره کرده و در مقابل چشمان آنان سوزانده‌اند.

این منبع تأیید کرد که این رفتار نسنجیده طالبان، واکنش‌های شدیدی را در بین شیعیان برانگیخته و موجب خشمگین شدن آنان گردیده است.

زائران شیعه افغانستان این اقدام جسارت آمیز طالبان را نقض آشکار حقوق بشر و جریحه دار نمودن احساسات مذهبی شیعیان قلمداد کرده و سوزاندن مقدسات را در مقابل چشم زائران شیعه را توهین مستقیم به ارزش‌ها و تضییع حقوق دینی و شخصی خود دانستند.

در پی این رویداد، بسیاری از رهبران دینی و شخصیت های مردمی در افغانستان از نهادهای مذهبی و بین المللی خواستند تا با مداخله و حمایت از حقوق اقلیت های افغانستان، از طالبان به صورت جدی بخواهند که به باورهای دینی گروه های مختلف احترام بگذارند و از تکرار این اعمال که احساسات مذهبی را جریحه دار و اوضاع جامعه را ملتهب می کند، خودداری نمایند.

آنها همچنین خواستار بازنگری در سیاست هایی شدند که با هدف قرار دادن نمادهای مذهبی، ثبات و همزیستی مسالت آمیز در افغانستان را به خطر می اندازد.

این رویداد که در پی برخی محدودیت ها از سوی طالبان نسبت به برگزاری مراسم عزادارای در ایام محرم و صفر نسبت به شیعیان اعمال شده، باعث ایجاد تنش میان مردم و این گروه شده و نگرانی هایی را در مورد آینده همزیستی مسالمت آمیز در افغانستان ایجاد کرده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا