آسیااخبارپاکستان

هزاران نفر در پاکستان برای آزادی عمران خان، نخست‌وزیر سابق تظاهرات کردند

حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) به رهبری عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان تظاهراتی را در اسلام آباد برگزار کرد که اولین نمایش قدرت این حزب، از زمان انتخابات مورد مناقشه در ماه فوریه است.

هزاران نفر در اسلام آباد پایتخت پاکستان به خیابان‌ها ریختند و خواستار آزادی عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان که بیش از یک سال است به اتهام‌هایی با انگیزه سیاسی در پشت میله‌های زندان به سر می‌برد، شدند.

حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) که عمران خان رهبری آن را بر عهده دارد، این تظاهرات را روز یکشنبه در اسلام آباد سازماندهی کرد که اولین نمایش قدرت این حزب، از زمان انتخابات ملی و منطقه ای مورد مناقشه درماه فوریه بود.

تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در پلتفرم رسانه اجتماعی X حامیان عمران خان را نشان می دهد که از مناطق مختلف کشور به سمت پایتخت تظاهرات می کنند.

حَمَّد ازهر، دستیار نزدیک عمران خان در سخنرانی آغاز این تظاهرات گفت: ما تا زمانی که عمران خان از زندان آزاد نشود، آرام نخواهیم گرفت.

سلمان اکرم راجا وکیل برجسته و یکی از رهبران حزب تحریک انصاف از لاهور هم در این تظاهرات گفت که عمران خان تنها فردی است که می تواند این کشور را از “چنگال سیاستمداران فاسد و نالایق” نجات دهد.

دولت اسلام آباد با کانتینرهای حمل و نقل و پلیس ضد شورش برای جلوگیری از ناآرامی های احتمالی، نقاط کلیدی ورودی شهر را مسدود کرده بود.

ویدئوهای رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که ده‌ها عضو فعال PTI با موفقیت کانتینرها را کنار زدند تا راه تظاهرکنندگان را در یکی از نقاط ورودی باز کنند.

در این تجمع اعتراضی، تظاهر کنندگان خشمگین به سمت پلیس ضدشورش سنگ پرتاب کردند و پلیس نیز برای متفرق کردن معترضان گلوله های گاز اشک آور پرتاب کرد.

این اولین بار از زمان دستگیری عمران خان طی یک سال گذشته بود که یک دادگاه پاکستانی به حزب تحریک انصاف اجازه برگزاری تجمع در حومه اسلام آباد را داد.

عمران خان، ستاره سابق کریکت، با رای عدم اعتماد در آوریل 2022 از سمت خود برکنار شد.

او از آگوست 2023 در زندان به سر می برد و به اتهام تحریک خشونت در 9 مه همان سال – روزی که حامیانش با جنجال فراوان به تأسیسات نظامی حمله کردند، تحت تعقیب قضایی است.

دستگیری بی‌سابقه او و دادگاه نظامی متعاقب آن برای یک مقام امنیتی متهم به جاسوسی، که عموماً معتقدند در زمان نخست وزیری عمران خان از نزدیکان او بوده، پرونده وی را نیز پیچیده کرد.

عمران خان این اتهامات را رد می کند، و علاوه بر آن، تمامی محکومیت های وی در ماه های اخیر یا به حالت تعلیق درآمده یا لغو شده است.

کمیسیون حقوق بشر پاکستان تلاش برای ممنوعیت حزب تحریک انصاف را ضربه بزرگی به هنجارهای دموکراتیک خوانده و گفته که بوی استیصال سیاسی اشتشمام می شود.

گروهی از کارشناسان حقوق ملل متحد همچنین در ماه ژوئیه دریافتند که بازداشت عمران خان هیچ مبنای قانونی ندارد و به نظر می‌رسد که هدف از این اقدام ها، سلب صلاحیت او از نامزدی برای مناصب سیاسی بوده است.

گفتنی است که عمران خان، بنیانگذار حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) طی سخنانی از داخل زندان قول داده که در برابر «عوامل استبداد» مقاومت کند، حتی اگر به مرگ او در زندان منجر شود.

عمران خان در گفتگوی صریح با خبرنگاران در زندان آدیالا از تصمیم گیرندگان کشور انتقاد کرد و مدعی شد که آنها عقل ندارند و کشور را به آشوب می کشانند.

او تصریح کرد که به من گفته می شود که توضیح دهم که چگونه جرات کردم در مقابل قدرتمندان بایستم، اجازه دهید روشن کنم، من ترجیح می دهم در زندان بمیرم تا اینکه در برابر یزید زمان تعظیم کنم.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا