اخبارجهان

حفاظت از تنها 0.7 درصد از زمین می تواند بسیاری از گونه های منحصر به فرد را نجات دهد

فقط با تمرکز بر 0.7 درصد از زمین ها در تمام جهان، می توان از یک سوم گونه های حیوانات و پرندگان در خطر انقراض جهان محافظت نمود.

این مطلب در یک مطالعه اخیرا در کالج امپریال لندن مورد توجه قرار گرفته است.

ما در جهانی پر از تنوع زیستی زندگی می کنیم، جایی که 0.7 درصد از سیاره زمین می تواند یک سوم از گونه های حیوانات و پرندگان در معرض تهدید را در خود جای دهد.

تیم تحقیقاتی امپریال کالج لندن، با حمایت سازمان‌های پشتیبان با تمرکز بر مناطقی که دارای تنوع زیستی شگفت‌انگیز و گونه‌هایی با ویژگی‌های تکاملی منحصربه‌فرد و در معرض خطر جهانی هستند، زمینه را برای دوره جدیدی از تلاش‌های حفاظتی فراهم می‌کنند.

با وجود این که این نقاط قابل شناسایی بوده و دارای تنوع زیستی هستند، اما حقیقت تاسف بار این است که تنها 20 درصد از این مناطق تحت هر نوع حفاظتی قرار دارند.

تحقیقات نشان می دهد که با حفاظت از تنها بخشی از سطح زمین، می توان دستاوردهای بزرگی برای حفظ طبیعت به دست آورد.

با توجه به اهمیت جهانی تنوع زیستی موجود در این مناطق، کشورهای با درآمد بالا باید بخشی از بودجه خود را برای تسهیل توسعه پایدار که می تواند برای انسان و طبیعت مفید باشد، متمرکز کنند.

در این مناطق، گونه های در معرض خطر جهانی وجود دارند که امروزه تعداد کمی از آنان در دیگر نقاط وجود دارد و یا اصلاً هیچ گونه ای از آنان یافت نمی شود، و اینک در آستانه انقراض کامل قرار دارند.

این نواحی که نقاط غنی از تنوع زیستی هستند، بخش‌های بزرگی از آسیای جنوب شرقی و دشت هند و گنگ، حوزه آمازون، جنگل اقیانوس اطلس، هیسپانیولا، ارتفاعات کامرون، و کوه‌های قوس شرقی آفریقای شرقی را شامل می شوند.

جالب توجه است که بیشترین تعداد گونه های در حال انقراض، در کمتر از 100 کیلومتر مربع در ماداگاسکار، مکزیک و اندونزی یافت شده که بدون تردید منحصر به فردترین موجودات جهان هستند.

اکثر این مناطق به ویژه در آسیای جنوب شرقی، به دلیل اختلالات انسانی با یک فاجعه قریب الوقوع تنوع زیستی روبرو هستند.

این پژوهش هم چنبن فقط منحصر به محافظت از موجودات در حال انقراض نیست بلکه در این مناطق با انسان هایی روبرو هستیم که با محرومیت از نظر سلامت، آموزش و استانداردهای زندگی روبرو هستند.

لذا تلاش دولت ها برای بقای تنوع زیستی گونه‌های در حال انقراض و ایجاد تعادل بین نیازهای انسانی امری ضروری است تا بر اساس پیشنهاد محققان، کشورهای با درآمد بالا باید برای توسعه پایدار که هم به نفع انسان‌ها و هم طبیعت است، بودجه خود را متمرکز کنند.

در این مطالعه، ایجاد بانک اطلاعات از انواع موجودات در حال انقراض و سایر گروه های مهم حیات وحش از جمله گیاهان و ماهی ها در نظر گرفته شده است.

این مطالعه، ایمن سازی 0.7 درصد از سیاره زمین برای محافظت از یک سوم از موجودات در معرض خطر را مورد بررسی قرار داده اما دارای پتانسیل عظیمی برای تغییرات مثبت است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا