اخبارجهانعلم و فناوری

تابستان 2024 گرمترین تابستان تاریخ

کوپرنیک، دیده‌بان اقلیمی اتحادیه اروپا، می‌گوید چون تابستان 2024 گرم‌ترین تابستان ثبت شده بود احتمال این که سال جاری میلادی نیز در مجموع گرم‌ترین سال ثبت شده در تاریخ باشد افزایش یافته است.

کارشناسان کوپرنیک روز جمعه 16 شهریور گفتند که علاوه بر روند گرمایش زمین تحت تاثیر فعالیت‌های بشر، وقوع پدیده جوی «ال نینو» نیز در بالا رفتن دمای متوسط کره زمین در سال گذشته میلادی نقش مهمی ایفا کرد و به نظر می‌رسد که روند پرشتاب افزایش دمای زمین به زودی متوقف نخواهد شد.

به گفته کارلو بونتمپو، مدیر کوپرنیک، دمای متوسط نیم‌کره شمالی در ماه‌های اوت 2023 و 2024 یکسان و حدود16.82 درجه سانتی‌گراد بود که گرم‌ترین دمای ثبت شده در این ماه است.

به گفته مدیر کوپرنیک، یکی از عوامل فرعی گرمای بی‌سابقه در سال گذشته، پدیده جوی «ال نینو» بود ولی با وجود پایان یافتن پیامدهای موقت آن، در سال 2024 شدت گرما کاهش نیافت و این ثابت می‌کند که عامل اصلی گرمایش زمین فعالیت‌های بشر و به ویژه تولید و مصرف سوخت‌های فسیلی است.

در پایان گفتنی است، برخی از دانشمندان اقلیمی تخمین می‌زنند که گرمای 10 سال اخیر حتی در 120 هزار سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا