اخبارجهانعلم و فناوری

توافقنامه بین‌المللی حقوق بشر و هوش مصنوعی امضا شد


به گزارش شورای اروپا، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و بریتانیا از جمله کشورهایی هستند که اولين توافقنامه بین‌المللی حقوقی الزام‌آور را در مورد خطرات هوش مصنوعی (AI) در روز پنجشنبه امضا کردند.

این شورا اعلام کرد که «کنوانسیون چارچوب» در مورد هوش مصنوعی و حقوق بشر، دموکراسی و حاکمیت قانون در طی کنفرانسی از وزرای دادگستری شورای اروپا در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی، برای امضا گشوده شد.

این معاهده اولین معاهده بین‌المللی حقوقی الزام‌آور است که هدف آن اطمینان از سازگاری کامل استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی با حقوق بشر، دموکراسی و حاکمیت قانون است.

شورای اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که کنوانسیون چارچوب توسط آندورا، گرجستان، ایسلند، نروژ، مولداوی، سان مارینو، بریتانیا و همچنین اسرائیل، ایالات متحده و اتحادیه اروپا امضا شده است.

دبیرکل شورای اروپا بیان داشت: باید اطمینان حاصل کنیم که ظهور هوش مصنوعی از “استانداردهای ما حمایت می‌کند، نه اینکه آنها را تضعیف کند.”

بوریچ خاطرنشان کرد که کنوانسیون چارچوب یک معاهده باز با دسترسی بالقوه جهانی است و اظهار امیدواری کرد که تصویب‌های قانونی در اسرع وقت به سرانجام رسند تا معاهده هر چه سریعتر وارد مرحله اجرایی شود.

این معاهده یک چارچوب حقوقی را برای پوشش کل چرخه عمر سیستم‌های هوش مصنوعی فراهم می‌کند و پیشرفت و نوآوری هوش مصنوعی را در حالی که خطرات احتمالی آن برای حقوق بشر، دموکراسی و حاکمیت قانون را مدیریت می‌کند، ترویج می‌دهد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا