اخبارجهانجهان اسلام

آغاز هفته محسنیه و عزاداری شیعیان در این هفته

هفته اول ماه ربيع الاول، به عنوان هفته ی بزرگداشت حضرت محسن بن على عليه السلام نامگذارى شده است.

بر همین اساس شیعیان در سراسر جهان در سوگ حضرت محسن فرزند امیرالمومنین و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهما می نشینند.

با گذشت چند روز از شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله در روز هاى اول ماه ربیع الاول، هجوم وحشیانه ای توسط منافقین و غاصبان خلافت، به خانه امیرالمومنین على و حضرت زهرا سلام الله علیهما صورت گرفت.

در پی این هجوم، حضرت محسن به شهادت رسیده و حضرت زهرا جراحاتی را متحمل شدند که پس از چندی این جراحات منجر به شهادت ایشان شد.

بسیاری از علمای شیعه هم چون قاضی نُعمان مغربی، محقّق اردبیلی، ابن ابی جمهور احسائی، شیخ طوسی، شیخ محمدحسین آل کاشف الغطاء، شیخ عبدالجلیل قزوینی رازی نیز شهادت حضرت محسن را آشکار و غیر قابل انکار دانسته و بدان تصریح نموده اند.

همچنین هجوم به خانه وحی و هتک حرمت دختر پیامبر اکرم در معتبرترین منابع اهل تسنن مانند المصنف تألیف ابن ابی شیبه استاد بخاری، انساب الاشراف تألیف بلاذری، الإمامه و السیاسه تألیف ابن قتیبه، تاریخ طبری تألیف محمد بن جریر بن یزید طبری، اسیتعاب تألیف ابن عبدالبر آمده است.

در هفته محسنیه، در ادامه عزاداری های ماه محرم و صفر، شیعیان با برپایی مجالس عزا، هجوم به خانه وحی و شهادت حضرت محسن بن علی را گرامی می دارند.

این مجالس با آغاز ماه ربیع الاول و در پی تاکیدات مرجعیت شیعه، آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی مبنی بر اقامه عزا در ایام محسنیه به عنوان ادامه عزاداری های محرم و صفر آغاز شده اند.

در پی سخنان و رهنمودهای مرجعیت شیعه، بسیاری از حسینیه ها، تکایای شیعی و مراکز و دفاتر مرتبط با معظم له در گوشه و کنار جهان با برپایی مجالس عزاداری در هفته محسنیه را در دستور کار خود قرار دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در اجتماع عزاداران به مناسبت شهادت حضرت رسولاکرم در شرح شعيره محسنیه فرمودند: هر چند در روزگاران پیشین، رسم بر پیشواز رفتن برای محرم و عزاداری با عنوان دهه ی محسنیه نبوده، اما این امور و مانند آن، از نمونه های «تعظیم شعائر الهی» به حساب می آیند و موجب اجر و قرب به اهلبیت (علیهم السلام) هستند.

معظم له در ادامه فرمودند: هر عملی که در نظر عرف، موجب «تجلیل» و «تکریم» و «تعظیم» اهل بیت (علیهم السلام) باشد، بی شک شعیره ای از شعائر الله است که از دل های انسان های متقی جوشیده و برخاسته است.

ایشان هم چنین تاکید فرمودند: اکنون در روزهای پایانی ماه صفر الاحزان قرار داریم و پس از آن ایام محسنیه در پیش روست، ایام محسنیه نیز از شعائر مقدس و از شعائر الله است، به عبارتی هرچیزی که ارتباطی با اهل بیت علیهم السلام داشته باشد و عرفاً سبب تعظیم و تجلیل آن بزرگان علیهم السلام گردد، از شعائر است و بالتبع از شعائر الله خواهد بود، و ایام محسنیه نیز اینگونه است و ضرورتی ندارد که در زمان های گذشته وجود داشته باشد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا