اخبارجهان

نگرانی بنگلادش از ادامه ورود پناهجویان روهینگیا، افزایش بحران در اردوگاه ها

مقام های بنگلادشی می‌گویند: با تشدید درگیری میان ارتش میانمار و شورشیان در استان راخین، در ماه‌های گذشته بیش از ۸ هزار آواره مسلمان دیگر گریخته و با عبور از مرز به بنگلادش پناه آورده‌اند.

مقامات بنگلادشی از ورود هزاران آواره روهینگیایی دیگر به این کشور خبر می‌دهند.

خشونت ها با تشدید درگیری بین حکومت نظامی میانمار و ارتش آراکان، که یک گروه یک شبه نظامی قومی و بسیار قدرتمند برگرفته از اکثریت بودایی است، تشدید شده است.

مقام‌های بنگلادشی می‌گویند که در ماه‌های اخیر ۸ هزار مسلمان روهینگیایی برای فرار از خشونت‌های تشدیدشده در ایالت راخین در غرب میانمار به بنگلادش گریخته‌اند.

یک مقام ارشد دولت بنگلادش در امور پناهندگان در این باره گفت: براساس اطلاعات ما فقط در ۲ ماه گذشته حدود ۸ هزار روهینگیایی به کشور ما آمده‌اند؛ وی در ادامه گفت: بنگلادش در شرایط دشواری قرار دارد و قادر به پذیرش شمار بیشتری از پناهجویان روهینگیایی نیست.

با هجوم این آوارگان، دولت بنگلادش به دنبال تشکیل یک جلسه فوق العاده برای بررسی موضوع است.

گفتنی است موج اصلی آوارگان روهینگیایی از سال ۲۰۱۷ و با تشدید خشونت و قتل از سوی ارتش و بودائیان افراطی میانمار شروع شد، به گونه ای که اکنون بیش از یک میلیون نفر از آنان در منطقه کاکس بازار بنگلادش زندگی می‌کنند.

این افراد که در اردوگاه‌های پر ازدحام جنوب بنگلادش زندگی می‌کنند، امید چندانی به بازگشت به خانه و شهر خود را ندارند.

آن‌ها در این اردوگاه‌ها از حقوق شهروندی و دیگر حقوق اولیه محروم هستند، و شرایط زندگی در این اردوگاه‌ها به‌ویژه برای کودکان بسیار وخامت‌بار است.

افزایش اخیر خشونت‌ها و سرکوب‌ها علیه روهینگیایی‌ها در میانمار، بدترین خشونتی است که آن‌ها از زمان سرکوب نظامی در سال ۲۰۱۷ تجربه کردند؛ سازمان ملل از خشونت‌های سال ۲۰۱۷ به‌عنوان اقدام با هدف نسل‌کشی یاد کرد.

این اقلیت مسلمان بدون تابعیت همواره در کشورشان میانمار مورد آزارواذیت بودند و تحت آپارتاید شدید زندگی می‌کردند.

آن‌ها پس از فرار از خانه‌ها و شهر‌های خود اکنون در شلوغ‌ترین اردوگاه‌های پناهندگان جهان در بنگلادش زندگی می‌کنند.

نکته تاسف بارتر آن که تنش میان پناهجویان روهینگیایی نیز به خصومتی مرگ‌بار تبدیل شده است.

از پیش از سال ۲۰۱۷، بین کسانی که در آژانس پناهندگان سازمان ملل در بنگلادش ثبت نام کرده بودند و در اردوگاه‌های رسمی زندگی می‌کردند و کسانی که ثبت نام نکرده بودند، مشکلاتی وجود داشت.

این تنش‌ها اکنون میان نسل‌های قبلی پناهندگان روهینگیا که در سال‌های ۱۹۷۸ و ۱۹۹۱-۱۹۹۲ به بنگلادش گریختند و تازه‌وارد‌های مهاجرت سال ۲۰۱۷ تبدیل به خصومت شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا