اخبارجهانجهان اسلام

پاپ فرانسیس وارد اندونزی، پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان شد

پاپ فرانسیس در طولانی‌ترین سفر در دوران رهبری خود بر کلیسای کاتولیک، وارد اندونزی شد.

او در این سفر بر رواداری بین ادیان به‌ویژه در اندونزی که پرجمعیت ترین کشور مسلمان جهان است، تأکید خواهد کرد.

پاپ فرانسیس در آغاز سفرش به چهار کشور آسیایی و اقیانوسیه، روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور وارد اندونزی، پرجمعیت ترین کشور مسلمان جهان شد.

هواپیمای پاپ فرانسیس نزدیک ظهر به وقت محلی در فرودگاه بین‌المللی جاکارتا به زمین نشست. او با صندلی چرخدار از هواپیما خارج شد و توسط وزیر امور دینی اندونزی، مورد استقبال قرار گرفت و سپس برای استراحت به سفارت واتیکان در اندونزی منتقل شد.

«جوکو ویدودو» رئیس‌جمهور اندونزی نیز ضمن استقبال از پاپ فرانسیس، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اندونزی و واتیکان تعهد یکسانی برای تقویت صلح و برادری و هم‌چنین تضمین رفاه بشریت دارند.»

پاپ فرانسیس با انتخاب این کشور به عنوان نخستین مقصد سفرش، قصد دارد علاوه بر دیدار با کاتولیک‌های اندونزی، از سنت مدارا و همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان مختلف در این کشور هم تجلیل کند.

پاپ فرانسیس در طول این سفر ۱۲ روزه، نزدیک به ۳۳ هزار کیلومتر سفر خواهد کرد و در بیش از ۴۰ رویداد حضور خواهد یافت.

رهبر کاتولیک‌های جهان با گروهی از پناهجویان، آوارگان و بیماران دیدار کرد.

پاپ علاوه بر ملاقات با چهره‌های سیاسی، با مقام های کلیساها و رهبران جامعه هشت میلیون‌نفری کاتولیک‌های اندونزی هم دیدار خواهد داشت.

توجه به محیط زیست و شرایط اقلیمی، تلاش برای کاستن از منازعات، و توسعه اقتصادی مبتنی بر اخلاق، به عنوان سرفصل‌های اصلی سفر رهبر کاتولیک‌های جهان اعلام شده‌اند، موضوعاتی است که در سخنرانی روز چهارشنبه او در جمع مقام‌های رسمی اندونزی هم مورد تاکید قرار گرفت.

مهمترین بخش سفر پاپ فرانسیس به اندونزی در روز پنجشنبه با حضور در مسجد استقلال خواهد بود، در این برنامه، «تعامل ادیان»، با حضور نمایندگان شش مذهب رسمی اندونزی، شامل اسلام،‌ مسیحیت کاتولیک، مسیحیت پروتستان، بودایی، هندو، و کنفسیوسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مسجد استقلال بزرگترین مسجد جنوب شرقی آسیا است و در ضلعی از یک میدان و درست روبروی کلیسای جامع جاکارتا واقع شده‌ است و از طریق یک تونل زیرزمینی به نام «دوستی» هم، به آن متصل است.

قرار است پاپ فرانسیس به همراه نصرالدین عمر،‌ امام جماعت این مسجد، و در آستانه امضای یک بیانیه مشترک،‌ از این تونل دیدار کند.

فاصله اندک این مسجد و کلیسای جامع، اتفاقی نبوده؛ بلکه عامدانه و به عنوان نشانه‌ای از مدارا و آزادی مذهبی مورد تاکید در قانون اساسی اندونزی این‌گونه طراحی شده‌است.

پاپ فرانسیس سفر خود به اندونزی را روز پنجشنبه با برگزاری یک مراسم عبادی در استادیومی در جاکارتا به پایان خواهد رساند، که انتظار می‌رود بیش از ۸۰ هزار مسیحی در آن شرکت کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا