اخبارجهانجهان اسلام

آموزش و بالارفتن سطح تحصیلات سنگ بنای توسعه مسلمانان در هند

لزوم تحصیل در میان مسلمانان هند یک مسئله جدی و حیاتی به شمار می رود، و در حالی که نرخ باسوادی در میان مسلمانان نمودار صعودی را نشان می دهد، اما ترک تحصیلات در مقاطع عالی، یک مشکل عمده در میان جامعه مسلمانان است که دلایل گوناگونی و برای حل آن لازم است اقدام های موثری صورت پذیرد.

از آنجایی که تحصیلات، ارتباط مستقیمی با سطح درآمد انسان ها دارد و سطح اقتصادی به اشتغال و تولید ثروت وابسته است، دور باطلی در هند ایجاد شده است که مسلمانان در سراسر این کشور در آن گرفتار شده‌اند.

وضعیت نامناسب اجتماعی و اقتصادی مسلمانان دلیل اصلی وضعیت تحصیلی پایین آنان در هند است.

از طرفی دولت حاکم حزب هاراتیا جاناتا به رهبری نارندرا مودی که از سال 2014 قدرت را در این کشور در دست گرفته، تمام تلاش خویش را برای به حاشیه راندن و انزوای جامعه مسلمان هند و ناکارآمد نمودن آنان در تمام زمینه ها به کار بسته است.

ارزیابی وضعیت تحصیلی در میان مسلمانان هند که در سال 2014 انجام شد، نشان می‌دهد که آن ها در مقاطع تحصیلی متوسطه و بالاتر، نرخ ترک تحصیل بیشتری دارند.

مساله حجاب و موانع فراروی آن از سوی مراکز دولتی برای دختران مسلمان به ویژه در مقاطع تحصیلی بالا، از جمله مسائلی است که مانع ادامه تحصیل آنان شده و از رسیدن زنان به مشاغل مناسب، جلوگیری می کند.

برای حل مساله ترک تحصیل در میان دانشجویان مسلمان، طرح ها و برنامه هایی در هند وجود دارد که مسلمانان می توانند در شرایط برابر همانند سایر پیروان دیگر ادیان و مذاهب در هند از آن استفاده نمایند، و باید تلاش شود که جامعه مسلمان هند نسبت به این برنامه ها آگاهی بیشتری پیدا کند.

راه پیش روی جامعه مسلمانان هند این است که در تمام نقاط کشور با مراجعه به ادارات آموزش و پرورش و مراکز دولتی ذیربط، اقدام به ثبت سازمان های غیردولتی کنند و این طرح ها را در مناطقی که مسلمانان تجمع بیشتری دارند، اجرا کنند.

این اقدام ها می تواند شامل فراهم کردن امکانات آموزشی بهتر در مجاورت مناطقی باشد که جمعیت مسلمانان در آن نقاط قابل توجه است.

رهبران مسلمانان یعنی روحانیون، افراد نیکوکار، سازمان های غیردولتی لازم است برای مقابله با این چالش وارد عمل شوند.

خوشبختانه سازمان‌های غیردولتی زیادی برای بهبود استانداردهای آموزشی مسلمانان در هند در حال ظهور هستند.

مسلمانان هند به این واقعیت دست یافته اند که آموزش، کلید پیشرفت جامعه مسلمان در هند است.

لذا اقدام های موثری برای نیل به این هدف، در سطوح پایه آغاز شده و شکی نیست که این مسیر، طولانی است، و اگر مسلمانان می خواهند در هند با عزت زندگی کنند، این تنها راه پیش رو آنان است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا