آسیااخبارافغانستانجهان

ممانعت چین و روسیه از تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه طالبان

چین و روسیه، مانع از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه قانون امر به معروف طالبان شدند.

بر اساس اعلامیه شورای امنیت؛ چین و روسیه گفته اند که قانون امر به معروف طالبان، مسئله داخلی افغانستان است و نیاز به صدور قطعنامه نیست.

قرار بود شورای امنیت ملل متحد به تاریخ بیست‌ و یکم آگوست برای محکوم کردن قانون جدید امر به معروف طالبان درباره زنان، قطعنامه‌ای صادر کند ولی اکنون اختلافات میان اعضای این شورا مانع صدور این قطعنامه شده است.

شورای امنیت در بیانیه خود با اشاره به این اختلافات می‌گوید دو عضو دائم این شورا از صدور این قطعنامه ممانعت کردند.

هرچند این بیانیه از این دو کشور گونه آشکارا نام نمی‌برد ولی می‌گوید که آنها استدلال کردند که قانون امر به معروف، «مسئلۀ داخلی افغانستان» است و در حال حاضر سزاوار صدور قطعنامه نیست.

بر اساس بیانیه شورای امنیت که روز دوشنبه منتشر شد، برخی از کشورهای عضو این شورا از جمله فرانسه، بریتانیا، و امریکا استدلال می‌کنند که اگر طالبان مایل است که به رسمیت شناخته شود و کمک‌های اقتصادی جامعه جهانی را به دست آورد باید ارزش‌های جهانی را رعایت کند.

قانون امر به معروف طالبان که زنان را مکلف می‌نماید تا همه بدن خود را بپوشانند و خارج از خانه حتی صدای آنها نیز نباید شنیده شود، با انتقاد گستردۀ سازمان‌های حقوق بشر و ملل متحد روبرو شده است.

واکنش ها به این قانون درحالی است که به تازگی، یافته‌های گزارش مشترک موسسه «جورج تاون برای زنان، صلح و امنیت» و موسسه تحقیقات صلح اسلو، نشان می‌دهد که افغانستان تحت سلطه طالبان «بدترین» کشور برای زنان است.

بخش زنان سازمان ملل متحد هم می‌گوید که سلامت روان زنان در افغانستان رو به وخامت است و براساس نظرسنجی‌ها، از هر 10 زن در افغانستان هفت نفر از آنان از مشکلات روحی و روانی رنج می‌برند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا