اخبارجهانیمن

درخواست یمن از یونسکو برای حفظ آثار باستانی و میراث فرهنگی خود

پس از آنکه مناطق باستان شناسی یمن به دلیل باران های سیل آسا در معرض تخریب قرار گرفت، این کشور برای حفظ آثار باستانی و میراث فرهنگی خود از یونسکو کمک خواست.

یمن از سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) خواستار مداخله فوری برای حفظ و حراست از مناطق باستان‌شناسی آسیب‌دیده ناشی از باران‌ها و سیلاب‌هایی شد که تعدادی از شهرهای تاریخی این کشور را دچار آسیب نموده است.

وزارت فرهنگ، اطلاعات و گردشگری یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که نامه‌ای در این زمینه به آدری آزولای، مدیر کل یونسکو و صلاح خالد، مدیر منطقه‌ای این سازمان در کشورهای حوزه خلیج فارس و یمن ارسال کرده است.

در این نامه آمده است: گزارش‌های میدانی تأیید می‌کند که تعدادی از شهرهای تاریخی یمن در اثر بارندگی‌های شدید و باران‌های سیل آسای ویرانگر در روزهای اخیر یمن تخریب شده‌اند که مهم‌ترین آنها شهرهای صنعا و زبید یا (الحدیده) که در فهرست میراث بشری جهان قرار دارند، می باشد.

این نامه در ادامه می افزاید: سیل باعث ریزش قسمت فوقانی نمای شمالی قلعه تاریخی زبید شده و بسیاری از خانه‌های تاریخی در صنعای قدیم نیز تحت تأثیر سیل قرار گرفته و علاوه بر ریزش، در معرض تخریب قرار گرفته اند و هم چنین یکی از کاخ‌های قدیمی صنعا، و چندین فروریختگی در قلعه تاریخی رادا رخ داده است.

یونسکو شهر قدیمی صنعا را در سال 1986 در فهرست میراث جهانی قرار داد، اما در سال 2015 این بنای تاریخی به فهرست میراث جهانی در معرض خطر منتقل شد.

سال گذشته، یونسکو اعلام کرد که بناهای پادشاهی باستانی سبا در استان مأرب را در فهرست میراث جهانی در معرض خطر قرار داده است.

بر اساس اعلام یونسکو کمیته میراث جهانی طی یک جلسه فوق‌العاده تصمیم گرفت که 7 مکان باستان‌شناسی را که گواهی بر پادشاهی غنی سبا و دستاوردهای معماری، زیبایی‌شناختی و فناوری آن از هزاره اول قبل از میلاد تا حدود 630 پس از میلاد است، را در فهرست میراث جهانی در معرض خطر قرار دهد.

این سازمان تصریح کرد که اقدامات لازم و اضطراری برای گنجاندن این مکان‌ها در فهرست میراث جهانی در معرض خطر، به دلیل تهدیدات تخریب در نتیجه درگیری‌های مداوم، انجام گرفته و به همراهی جامعه بین المللی برای محافظت از میراث های باستانی کمک می کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا