اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

خاتم الانبیاء و مسئولیت اخلاقی حاکمان در بیانات آیت الله العظمی شیرازی

آیت الله العظمی شیرازی در فرازی از سخنرانی خود در اجتماع عزاداران به مناسبت 28 صفر سالروز شهادت رسول خدا فرمودند: در تاریخ رسول خدا صلی الله علیه وآله نقطه های درخشانی وجود دارد که در طول تاریخ بی نظیر است. یکی از آن موارد ماجرای فتح مکه است که رسول خدا صلی الله علیه وآله پس از بیست سال دشمنی کفار بر آنان مسلط شدند اما برخورد همراه با اخلاق و رحمت با آنان داشتند.

معظم له در ادامه فرمودند: طبق عادت معمول و رایج در دنیا، رسول خدا صلی الله علیه وآله پس از فتح مکه باید افراد بسیاری را گردن می زدند، اما چنین نکردند و مشرکان را مورد عفو قرار دادند. این مطلب باید به دنیا برسد.

ایشان هم چنین تاکید فرمودند: نقطه درخشان دیگر در تاریخ رسول خدا صلی الله علیه وآله این است که آن حضرت در تمام جنگ هایی که بر ایشان تحمیل شد، پیروز شدند اما با این حال آن حضرت که همیشه پیروز بود حتی یک جنگ افروزی نکرد و به جایی یورش نبرد.

آیت الله العظمی شیرازی با اشاره به توطئه ترور پیامبر اکرم توسط برخی از منافقین فرمودند: درخشان دیگر در تاریخ رسول خدا صلی الله علیه وآله ماجرای ترور ایشان در عقبه بود و آن حضرت به خواست خداوند چهره آنان را دیدند اما هیچ گونه برخوردی با آن نکردند.

معظم له در ادامه فرمودند: نقاط درخشان تاریخ پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله باید در قالب برنامه های مدرن و به روز مانند فیلم سازی و امثال آن به دنیا منتقل شود. تاریخ آن حضرت مملو از زیبایی هایی است که دنیا از آن بی خبر است. هر کس به مقدار توان خود باید در این مجال فعالیت کند.

ایشان هم چنین تاکید فرمودند: خدای متعال در قرآن کریم در رابطه با پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله آیه 159 سوره آل عمران فرموده است: به مرحمت خدا بود که با خلق مهربان گشتی، و
طبق این آیه از قرآن کریم پیامبر اکرم با مردم برخورد نرم و نیکو داشته اند و نه برخورد خشن و سخت.

آیت الله العظمی شیرازی با اشاره آیه 21 سوره احزاب فرمودند: خدای متعال در این آیه فرموده است: به یقین براى شما در زندگى، پیامبر خدا سرمشق نیکویى است، پس باید هر کس به هر مقدار که در توان دارد به آن حضرت در اخلاق و رفتار نزدیک شود، مخصوصاً رؤسای حکومت های اسلامی باید از ایشان بیاموزند و با مردم با اخلاق حسنه و نرمش تعامل کنند.

گفتنی است که تحلیل بیانات آیت الله العظمی شیرازی دام ظله در اجتماع عزاداران به مناسبت شهادت حضرت خاتم الانبیاء، امشب ساعت 22 به وقت ایران با حضور کارشناسان، و با موضوع: خاتم الانبیا و مسئولیت اخلاقی حاکمان، از رهنمودهای قرآن تا عمل در حکومت‌های اسلامی، در برنامه ی امشب پانوراما در بخش فارسی شبکه جهانی امام حسین علیه السلام به صورت زنده پخش می شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا