آسیااخبارافغانستان

تلاش عفو بین‌الملل برای دادخواست علیه نقض حقوق بشر از سوی طالبان

سازمان عفو بین‌الملل از کشورهای جهان خواست با امضای دادخواستی علیه نقض حقوق بشر توسط طالبان در افغانستان اقدام کنند.

همزمان؛ رئیس یوناما می‌گوید که طبق مشورت های سازمان ملل متحد با مردم افغانستان، توافق گسترده‌ای وجود دارد که حکومت طالبان به رسمیت شناخته نشود.

در بیانیه‌ای که سازمان عفو بین‌الملل روز دوشنبه 12 شهریور، منتشر کرده، از جامعه جهانی خواسته شده تا در برابر اقدامات محدودکننده طالبان سکوت خود را بشکنند.

عفو بین‌الملل تأکید می‌کند که پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، این کشور در یک سقوط آزاد از نظر نقض حقوق بشر قرار گرفته است.

به گفته عفو بین‌الملل، زنان در افغانستان از همه عرصه‌های زندگی محروم شده‌ اند و آزارهایی مانند شکنجه و بدرفتاری، بازداشت‌های خودسرانه، ناپدید شدن‌های اجباری و سانسور با مصونیت کامل ادامه دارد.

این سازمان همچنین هشدار داده است که بازگشت مجازات‌های بدنی و نبود قوه قضائیه مستقل، وضعیت حقوق بشر در افغانستان را وخیم‌تر کرده و قربانیان را از دسترسی به عدالت محروم می‌کند.

در همین حال؛ رئیس یوناما می‌گوید که طبق مشورت های سازمان ملل متحد با مردم افغانستان، توافق گسترده‌ای وجود دارد که حکومت طالبان به رسمیت شناخته نشود.

وی، رسمیت شناختن طالبان را مشروط به حل مسائل حقوق زنان، آموزش دختران و ایجاد قانون اساسی قابل قبول دانست.

شورای امنیت سازمان ملل به تازگی گزارشی از برنامه‌ خود در ماه سپتامبر را منتشر کرد که قرار است در این ماه جلسه‌ای درباره افغانستان برگزار کند.

در این گزارش به تحولات سه ماه گذشته در افغانستان پرداخته شده و درباره گزینه‌ها و اقدامات احتمالی این سازمان در مورد افغانستان بحث شده است.

همزمان با این؛ گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید که پیش از نشست شورای حقوق بشر ملل متحد برای گفت‌وگو در مورد وضعیت حقوق بشر افغانستان به کشورهای منطقه سفر کرده است.

آقای بِنِت گفته که به مستندسازی نقض حقوق بشر در افغانستان ادامه خواهد داد.

قرار است پنجاه‌ وهفتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده در ژنو آغاز شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا