اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

برگزاری سخنرانی سالانه آیت الله العظمی شیرازی در اجتماع عزاداران به مناسبت شهادت پیامبر اکرم

همزمان با ایام شهادت رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله سخنرانی سالانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی در اجتماع عزاداران در بیت معظم له در شهر مقدس قم برگزار شد.

آیت الله العظمی شیرازی در سخنرانی در اجتماع عزاداران به مناسبت 28 صفر سالروز شهادت رسول خدا فرمودند: قرآن کریم دستور به الگوگیری از پیامبر داده، حاکمان اسلامی باید با مردم و مردم با یکدیگر به نرمی و اخلاق حسنه تعامل کنند، چرا که پیامبر خدا با فراریان از جنگ هم با نرمی برخورد نمودند.

معظم له در ادامه فرمودند: طبق آیات قرآن کریم پیامبر اکرم با مردم برخورد نرم و نیکو و نه برخورد خشن و سخت داشتند، پس باید هر کس به مقدار توان به آن حضرت در اخلاق و رفتار نزدیک شود مخصوصاً رؤسای حکومت های اسلامی باید از ایشان بیاموزند و با مردم با اخلاق حسنه و نرمش تعامل کنند.

ایشان در ادامه تاکید فرمودند: شعیره مقدس اربعین حسینی در سال جاری پرشورتر و بهتر از سالهای گذشته در کربلا و در جای جای کشور عراق و کشورهای اسلامی برگزار شد، و از تمام اصحاب هیئات و مواکب و هرکه در این مراسم شرکت کرد، تشکر می کنم، چرا که ذره ذره خدماتی که در این مسیر صورت گرفته، در دستگاه الهی ارزشمند و مورد محاسبه است.

آیت الله العظمی شیرازی ضمن نکوهش رفتار کسانی که در انجام شعائر حسینی دچار خذلان و بی توجهی شدند، فرمودند: اگر شخصی به مقدار ذره ای در دستگاه سیدالشهدا کارشکنی و یا ترک نصرت کند، دچار نفرین رسول خدا می شود که که در حق امام حسین فرمودند: «اللهم اخذل من خذله».

معظم له با اشاره به این نکته که گستره شعائر حسینی در سراسر جهان رو به افزایش است، فرمودند: بنده با تأسی به حضرت امام صادق علیه السلام به عنوان وظیفه شرعی برای تمام برپادارندگان شعائر حسینی دعا می کنم چرا که این کار مستحب است.

ایشان ضمن بیان فرمایشی از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در رابطه با شعائر مقدس امام حسین علیه السلام که فرمودند امامان کفر تمام تلاش خود را برای از بین بردن شعائر حسینی به کار می برند، تاکید فرمودند: این شعائر روز به روز گسترده تر و بالنده تر می شود و ما امروز شاهد تحقق این وعده هستیم، و تمام کسانی که در سال جاری در این مسیر تلاش بی وقفه کردند، باید بیش از پیش در این زمینه تلاش کنند و به این بالندگی فزونی بخشند.

آیت الله العظمی با تاکید بر وجوب کفایی رسیدن فرهنگ قرآن به تمام این افراد، فرمودند: فرهنگ قرآن کریم و معصومین علیهم السلام باید به تمام انسان ها در سراسر عالم رسانده شود، و این امری واجب است، و در این راه باید از هر نوع وسایل ارتباط جمعی نظیر ماهواره ها و جراید و نظایر آن استفاده شود.

معظم له در ادامه فرمودند: اگر فرهنگ رسول خدا و امیرمؤمنان صلوات الله علیهما به دنیا برسد، افراد کمی در مقابل آن عناد به خرج می دهند و آن را نمی پذیرند و غالب مردم از آن استقبال خواهند کرد، و تنها باید در این زمینه به بلاغ مبین پرداخت، و این وظیفه تمام مسلمانان است.

ایشان پرداختن به سه را مورد (هدایت به اسلام، هدایت به ایمان، و هدایت مؤمنان به واجبات) را واجب کفایی دانسته و تاکید فرمودند که تا زمانی که این سه مورد به حد کفایت نرسد، واجب عینی است.

آیت الله العظمی شیرازی با بیان نقاط درخشانی از تاریخ رسول خدا که در طول تاریخ بی نظیر است، از ماجرای فتح مکه که پس از بیست سال دشمنی کفار بر آنان مسلط شدند اما برخورد همراه با اخلاق و رحمت با آنان داشتند، به عنوان یک نمونه اشاره و تاکید فرمودند: آن حضرت در تمام جنگ هایی که بر ایشان تحمیل شد، پیروز شدند اما با این حال حتی یک مورد هم جنگ افروزی نکرده و به جایی یورش نبردند.

معظم له چشم پوشی از تعقیب ماجرای ترور پیامبر اکرم در عقبه را به عنوان یکی دیگر از نقاط درخشان زندگی پیامبر ذکر نموده و فرمودند: آن حضرت به خواست خدای متعال چهره آنان را دیدند اما هیچ گونه برخوردی با آن ها نکردند.

ایشان با تاکید بر اینکه نقاط درخشان تاریخ پیامبر اکرم باید در قالب برنامه های مدرن و به روز مانند فیلم سازی و امثال آن به دنیا منتقل شود، فرمودند: تاریخ آن حضرت مملو از زیبایی هایی است که دنیا از آن بی خبر است، و هر کس به مقدار توان خود باید در این مجال فعالیت کند.

آیت الله العظمی شیرازی با تاکید بر لزوم تلاش همگان مخصوصاً جوانان برای رسیدن فرهنگ قرآن و اهل بیت علیهم السلام به دنیا فرمودند: امیدوارم خدای متعال خدمات همگان در دو ماه محرم و صفر و پس از آن را بپذیرد و به آنان توفیق دهد تا در یاری قرآن و رسول خدا و اهل بیت به وظیفه خود عمل کنند و آن را به دنیا برسانند، خواه مردم دنیا آن را بپذیرند و خواه نپذیرند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا