اخبارجهانعربستان سعودی

اجرای دومین حکم اعدام در عربستان علیه زندانیان عقیدتی ظرف یک هفته اخیر با اتهام خیانت به میهن

با اتهام خیانت به میهن، عربستان سعودی دومین حکم اعدام را ظرف یک هفته اخیر در رابطه با زندانیان عقیدتی اجرا کرد.

روز یکشنبه 10 سپتامبر 2024، مقام های عربستان سعودی از اجرای حکم اعدام عبدالله الشهری زندانی بازداشت شده در ریاض به اتهام خیانت به میهن و مشارکت در تروریسم خبر دادند.

الشهری دومین زندانی عقیدتی اعدام شده در عرض یک هفته پس از اعدام فعال شیعه عبدالمجید النمر می باشد که به اتهام عضویت در سازمان تروریستی القاعده، اعدام شد.

وزارت کشور عربستان سعودی در بیانیه رسمی خود مدعی شد که اعدام الشهری در نتیجه اقدامات جنایتکارانه وی با هدف برهم زدن امنیت و ثبات جامعه بوده است.

اما این ادعاها با گزارش های سازمان های حقوق بشری در تناقض است، چرا که بارها ثابت شده که مقام های سعودی از این گونه اتهام ها به عنوان دستاویزی برای تسویه حساب سیاسی با مخالفان خود استفاده می کنند.

گزارش‌های حقوق بشر بیانگر آن است که محاکمه‌های انجام‌شده در موارد مشابه فاقد حداقل استانداردهای حقوقی و عدالت بوده و دستگاه قضایی به عنوان ابزاری برای سرکوب صداهای مخالف از این ابزار استفاده می‌کند.

از زمان اعدام فعال شیعه عبدالمجید النمر به اتهام عضویت در القاعده در ماه گذشته، ناظران متوجه تغییراتی در بیانیه‌های وزارت کشور عربستان سعودی در مورد اعدام متهمان پرونده‌های با ادعای تروریستی شده‌اند.

بر خلاف گذشته که معمول بود اتهامات انتسابی به افراد، به صورت جزئی همراه با تاریخ دستگیری در بیانیه ها گنجانده شود، اما در بیانیه وزارت کشور عربستان در رابطه با عبدالله الشهری، این موارد مشاهده نمی شود.

از ابتدای سال 2024، عربستان سعودی بیش از 150 حکم اعدام را به اجرا در آورده که شامل احکامی برای محکومان پرونده های سیاسی، چه با ادعای تعلق به سازمان های تروریستی و یا از میان شیعیان در شرق این کشور بوده است.

تداوم این رویه و اجرای حکم اعدام ها نشان دهنده عزم عربستان سعودی به استفاده از مجازات اعدام به عنوان ابزاری برای سرکوب مخالفان و تسویه حساب با آنان می باشد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا