اخبارافغانستانجهان

دستور طالبان برای کوچ اجباری 600 خانواده در غور

گروه طالبان دستور کوچ اجباری بیش از 600 خانواده در استان غور افغانستان را صادر کرده است.

بر اساس گزارش ها، استاندار طالبان در غور به این خانواده‌ها دستور داده است که در اسرع وقت خانه‌های شان را ترک کنند و حق بردن محصولات زراعتی، وسایل و دام های شان را نیز ندارند.

انتقام‌جویی و کوچ‌ اجباری مردم توسط طالبان در سه سال گذشته به‌صورت گسترده ادامه داشته است.

در تازه ‌ترین مورد، استاندار طالبان در غور دستور تخلیه حدود 600 خانواده را در شهرستان دولت‌یار صادر کرده‌ است.

براساس این دستور طالبان، ساکنان بومی منطقه باید به‌شکل فوری منطقه را ترک کنند.

طبق دستور طالبان، هیچ ساکنی در محل حق انتقال دارایی‌ها، محصولات زراعتی و حتا در و پنجره های خانه‌های‌شان را ندارند و باید با دستان خالی منطقه را ترک کنند.

منابع می‌گویند؛ جنوب دریای هریرود در شهرستان دولت‌یار شامل حدود 800 هزار هکتار زمین‌ آبی و علفزار می‌شود که بین‌ «چهار هزار خانوار قوم تایمنی و پنجاه خانوار دیگر به نام قوم سردارخیل» از سالیان متمادی به این طرف دعوا وجود دارد.

ساکنان محلی می‌گویند طالبان می‌خواهند که با استفاده از کلمه صلح، مردم بی‌دفاع را آواره و دربه‌در سازد.

ساکنان مناطق روستاهایی که به دستور طالبان مجبور به کوچ اجباری شده ‌اند، می‌گویند که با انتقام‌جویی شدید طالبان روبه‌رو هستند.

به گفته آنان، طالبان دستور داده ‌اند که از صحبت با رسانه‌ها خود‌داری کنند و بدون قیدوشرط دستورالعمل این گروه را بپذیرند، در غیر این صورت زندانی خواهند شد.

این تنها موردی نیست که طالبان مردم محل را مجبور به کوچ اجباری و باج‌دهی به افراد وابسته به خود می‌سازند.

این گروه حدود یک ماه قبلا ساکنانِ هزاره ‌نشین یک روستا در استان ارزگان را نیز مجبور به کوچ اجباری و پرداخت 30 میلیون افغانی به کوچی‌ها در مقابل زمین‌های خودشان کرده‌ است.

همچنین طالبان در جریان سه سال گذشته به‌صورت مکرر از شیعیان و هزاره‌ها در غزنی، دایکندی و میدان‌وردک باج‌ گرفته‌ و از ساکنان این مناطق از دعواهای سی‌‌ ساله ‌شان پول‌های هنگفت گرفته ‌اند.

شورای جهانی پنجشیریان هم، حدود یک ماه قبل گزارش داد که طالبان در سه سال گذشته دو هزار و 400 نفر از جمله زنان و کودکان را از استان پنجشیر کوچ اجباری داده و افراد خود را در خانه‌های آن‌ها جابه‌جا کرده‌ اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا