اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت‌الله‌العظمی شیرازی: بر اساس روایات متواتر، معصومین علیهم‌السلام غیر از این خلقت، خلقت دیگری داشته‌اند

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روز پنجشنبه بیست و چهارم صفر سال 1446 برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با زمان خلقت معصومین علیهم‌السلام فرمودند: در روایت آمده که خدای عزوجل، نور ۱۴ معصوم علیهم‌السلام را قبل از زمان و مکان و کهکشان‌ها و قبل از همه چیز خلق کرد.

معظم له در ادامه فرمودند: در زیارت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها که یکی از ۱۴ معصوم علیهم‌السلام هستند، آمده: «خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ»، خدای متعال قبل از آنکه به تو خلقت مادّی دهد تو را به خلقت نوری خلق نمود.

ایشان در رابطه با چگونگی خلقت معصومین علیهم‌السلام فرمودند: غیر از این خلقت، خلقت دیگری، معصومین علیهم‌السلام داشته‌اند که در آنجا نور ایشان خلق شده است، و روایات متواتری در این زمینه وجود دارد، و عامه و خاصه این روایات را نقل کرده‌اند.

آیت الله‌العظمی‌شیرازی در رابطه با عصمت ۱۴ معصوم علیهم‌السلام فرمودند: دلایل فراوانی برای عصمت ۱۴ معصوم علیهم‌السلام وجود دارد که از جمله آنها می توان به این فراز از جامعه کبیره اشاره کرد که می فرماید: «عَصَمَكُمُ اللَّهُ مِنَ الزَّلَلِ»، خدای متعال شما معصومین علیهم‌السلام را از لغزش‌ها و فتنه‌ها، محفوظ نگه داشته و شما را عصمت عنایت بخشیده است، که این فراز از جامعه کبیره خطاب به همه‌ی ۱۴ معصوم علیهم‌السلام است، و روایات متواتر و فراوان دیگری مبنی بر عصمت ۱۴ معصوم علیهم‌السلام وجود دارد.

معظم له در رابطه با شرط عدالت برای امامت جماعت فرمودند : این شرط لازم است و احدی از فقها بر خلاف آن ، مطلبی را نگفته است.

ایشان با اشاره به روایتی از امام باقر: لَاتُصَلِّ إِلَّا خَلْفَ مَنْ تَثِقُ بِدِينِهِ ، نماز نخوان مگر پشت سر کسی که به دین و امانت او مطمئن باشی ، فرمودند : در این جا اطمینان به دین داشتن ، به معنای مومن و اثنی عشری بودن است و مسلمان بودن کافی نیست ، و اطمینان به امانت داشتن هم به معنای عادل بودن است.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند: شرط عدالت برای امام جماعت احراز لازم دارد ، و اگر انسان نمی دادند که امام جماعت عادل است ، نمی تواند پشت سر او نماز بخواند.

معظم له در رابطه با طریق کشف عدالت فرمودند: گاهی شخصی که ثقه است ، می گوید این امام جماعت عادل است ، و گاه از جهات دیگر احراز عدالت می شود ، اما بحثی در این جا مطرح است که در کتاب عروة الوثقی هم آمده و جماعتی از فقها معتقدند و من هم برداشتم همین است و آن این است که برای احراز عدالت ، حُسن ظاهر کافی است ، یعنی لازم نیست که انسان به باطن ، یقین پیدا کند ، البته این مساله محل خلاف است و اجماعی نیست ، اما بسیاری از متاخرین بر این عقیده اند.

ایشان در رابطه با برخی از احکام عدالت برای امامت جماعت فرمودند: در باب نماز جماعت، روایت خاص از معصوم علیه السلام وجود دارد که اگر انسان تصور می کرد که شخصی مسلمان و مومن و عادل است و پشت سر او نماز خواند اما بعدا مشخص شد که آن امام جماعت، عادل نبوده و یا مثلا حتی یهودی بوده است، به جهت دلیل خاص، نماز او باطل نیست.

آیت الله العظمی شیرازی با تاکید بر اینکه عدالت حقیقتی یکسان در همه جاست فرمودند : این مطلب از روایات برداشت می شود و فقط مراتب عدالت ممکن است فرق داشته باشد، مثلا فردی عادل است اما شخص دیگری عادل تر از اوست چرا که عدالت ملکه ای است که در همه ی افرادی که دارای این صفت هستند وجود دارد.

معظم له هم چنین با تاکید بر اینکه عدالت در امامت جماعت، قضاوت، و شاهد و در هر جا که عدالت شرط است، حقیقتی یکسان است، فرمودند : اما برخی از فقها از جمله صاحب حدائق معتقدند که عدالت در امامت جماعت با عدالت در قاضی و مرجع تقلید متفاوت است که در این زمینه از برخی روایات استفاده نموده اند که این نظریه خلاف مشهور و خلاف ظاهرِ جمعِ بین روایات است.

ایشان با تاکید بر اینکه عدالت در برخی امور از جمله تشخیص بیماری ها که نیاز به مراجعه به پزشک و اهل خبره می باشد، شرط نیست، فرمودند : در چنین مواردی لازم نیست که فرد اهل خبره، عادل، مومن و یا حتی مسلمان باشد بلکه اهل خبره بودن و ثقه بودن کفایت می کند، مثلا در باب قبله در عروة الوثقی حتی اسلام را شرط نمی داند.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود: دلیل توسعه در مستحبات، برخی از احکام طهارت و نجاست، شرح آیه 200 سوره اعراف، حکم معالجه با چیزی که حرام است، احکام نماز جماعت، و احکام نمازهای نافله، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۰:۴۵ به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا