اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی: اگر در ارتباط با نامحرم در فضای مجازی، انسان به حرام مبتلا نمی شود و ارتباط او به شکل عادی باشد، اشکال ندارد

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روز چهارشنبه بیست و سوم صفر سال 1446 برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با کیفیت ارتباط با نامحرم در فضای مجازی به گونه ای که انسان به حرام مبتلا نشود، فرمودند: رعایت مواردی که نسبت به نامحرم که جزء محرمات است، در همه جا لازم است و در این زمینه بین فضای مجازی و غیرمجازی تفاوتی وجود ندارد.

معظم له در ادامه فرمودند: مثلا اگر انسان صدای نامحرم را بشنود و با شنیدن صدای او لذت غریزه جنسی می برد، حتما این کار جایز نیست.

ایشان هم چنین تاکید فرمودند: لذا نه زن حق دارد صدای خود را به صورتی درآورد که موجب تحریک جنسی مردان شود، و نه مرد مجاز است صدای زن را بشنود، اگر با شنیدن آن صدا دچار لذت جنسی می شود.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با حکم کلی این مساله در صورت رعایت موارد شرعی فرمودند: در غیر این صورت اگر در ارتباط با نامحرم در فضای مجازی، انسان به حرام مبتلا نمی شود و ارتباط او به شکل عادی باشد، اشکال ندارد.

معظم له در رابطه با حکم لمس کردن و مس عبارات اذان و اقامه فرمودند: لمس کردن و مس عبارات اذان و اقامه بدون وضو خصوصیت ندارد، البته لمس کردن و مس نام خدا از جمله لفظ «الله» و مانند کلمه ی «الله اکبر» در هر جا از جمله اذان و اقامه بدون وضو جایز نیست.

ایشان در ادامه تاکید فرمودند : لذا دلیلی بر عدم جواز لمس کردن و مس عبارات اذان و اقامه وجود ندارد، اما در رابطه با کلمات قرآن کریم در آیه ۷۹ سوره واقعه آمده: لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ، که جز با دست پاک نمی توان آن را مس نمود.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با حکم لمس کردن و مس اسماء حسنی فرمودند: دست کشیدن بر روی اسماء حسنی خدای عزوجل هم بدون وضو جایز نیست، و در این زمینه میان فقها اجماع وجود دارد، اما در غیر از اسماء الهی و کلمات قرآن، حتی نسبت به اسماء معصومین علیهم السلام، برخی از فقها احتیاط وجوبی نموده اند، و اگر چه از باب احترام، مطلوب تر آن است که بدون وضو اسامی معصومین لمس نشود، اما قاعدتا این یک احتیاط استحبابی است.

معظم له هم چنین در این نشست علمی فرمودند پیامبر اکرم در دوران بسط یدشان در مدینه و امیرالمومنین در دوران حکومت قریب به پنج سال خود، هیچ گاه ، جهاد ابتدایی نکردند، با این که در همه جا کفار و مشرکین بودند اما نه پیامبر و نه امیرالمومنین با کفار و دشمنان نجنگیدند و حتی آن ها را اخراج نکردند.

ایشان در ادامه فرمودند مرحوم شیخ محمد جواد بلاغی از شاگردان مرحوم میرزای شیرازی بزرگ در سامرا دو کتاب به نام های الهدی الی دین المصطفی و الرحلة المدرسیة دارد که در این کتاب ها به صورت مفصل تمامی جنگ ها و سرایای پیامبر اکرم را که حدود هشتاد مورد بوده، بررسی کرده و ثابت کرده که تمامی این جنگ ها دفاعی بوده و هیچ کدام ابتدایی نبوده است.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با برخی از روایات که نقل شده: کسی که دشمن امیرالمومنین باشد، ولدالزنا و ناپاک است، فرمودند: هر ناپاکی دشمن امیرالمومنین نیست، اما هر دشمن امیرالمومنین، ناپاک است و در این زمینه چندین روایت وجود دارد.

معظم له در رابطه با حضور امام حسن و امام حسین سلام الله علیهما در کشورگشایی های پس از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: مسلما حضور امام حسن و امام حسین علیه السلام در این جنگ ها صحت ندارد و دلیلی بر این مساله وجود ندارد.

ایشان در ادامه فرمودند: در کتاب جواهر الکلام هم نقل شده که دلیلی بر این ادعا وجود ندارد، لذا نه امیرالمومنین و نه امام حسن و امام حسین سلام الله علیهم در این جنگ ها شرکت نداشتند و دلیلی بر این ادعا وجود ندارد.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود: حکم تتو کردن اسماء الهی و اسماء مقدسه بر روی بدن، برخی از احکام عقد موقت و دائم، حکم استفاده از مال مخلوط به حرام، حکم کاشت ناخن برای زن ها، توضیح در رابطه با دین پدر و اجداد پیامبر اکرم، برخی از احکام نماز جماعت، برخی از احکام غسل، شرح آیه 102 سوره آل عمران و 14 سوره حجرات، برخی از احکام نماز جماعت، و ثواب کسی که در راه زیارت امام حسین از دنیا برود، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۰:۴۵ به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا