اخبارافغانستانجهان

سازمان رواداری: تفسیر مذهبی بی‌ریشه طالبان زورگویی و سرکوب را گسترش می‌دهد

سازمان رواداری که در راس آن شهرزاد اکبر، رئیس کمیسیون پیشین حقوق بشر افغانستان قرار دارد، تفسیر طالبان از شریعت را بی‌ریشه خوانده و نوشته که «تفاسیر افراطی از این دست، نه در گذشته تاریخی این سرزمین ریشه دارد و نه در میان مردم مورد پذیرش خواهد بود.»

یک سازمان حقوق‌بشری با انتقاد از قانون امر به معروف گفته طالبان «فرهنگ زورگویی، سرکوب آزادی‌ها و نقض کرامت انسانی» را گسترش می‌دهد.

سازمان رواداری روز دوشنبه 5 شهریور، گفته که «تفاسیر افراطی» طالبان، در میان مردم افغانستان ریشه ندارد، اما با فشار و ارعاب آنان را وادار به رعایت دستورات خود می‌کند.

به گفته این نهاد، طالبان با تحمیل الگوهای خاص مذهبی و فرهنگی، تنوع فرهنگی و مذهبی افغانستان را تهدید می‌کند.

همزمان؛ در ادامه این واکنش‌ها، معاون دبیرکل سازمان ملل گفته اجرای این قانون، محدودیت‌های بیشتری را بر حقوق بشر و آزادی‌ها به ویژه حقوق زنان تحمیل می‌کند.

گفتنی است گروه طالبان، در طی سه سال سلطه بر افغانستان 80 فرمان و دستور در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی و دینی و چندین قانون در بخش‌های گوناگون صادر کرده که مهم‌ترین آن، قانونی است که هفته گذشته به امضای رهبر این گروه نیز رسید.

با این حال، تناقض در رفتار طالبان در عمل به این قوانین نشان می‌دهد که میان حرف تا عمل طالبان فاصله زیاد است.

در بخشی از این قانون طالبان، دوستی و همکاری با کفار جزء منکرات دانسته شده؛ اما درعمل دیده می‌شود که روابط آشکار و پنهان این گروه با کشورهای غیر اسلامی و همچنین تروریست های جهانی افزایش یافته است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا