اخبارجهانجهان اسلام

بیش از 2 هزار مسلمان روهینگیا از ابتدای ماه جاری به بنگلادش پناه برده‌اند

در پی استعفای شیخ حسینه واجد نخست وزیر بنگلادش از ابتدای ماه جاری بیش از 2 هزار مسلمان روهینگیا به بنگلادش پناه برده‌اند.

در پی استعفای شیخ حسینه واجد، نخست وزیر سابق بنگلادش و خروج از کشور، از ابتدای ماه جاری بیش از 2 هزار مسلمان روهینگیا به بنگلادش پناه برده‌اند.

یک مقام امنیتی بنگلادش گفت که در طول روز بیش از 20 مسلمان روهینگیا را در مرز بازداشت کرده‌اند و تعداد پناهجویان در این کشور افزایش یافته است.

در حالی که مقامات اعلام کردند برای جلوگیری از ورود پناهجویان بیشتر به کشور تلاش می‌کنند، برخی از مقامات تصمیم گرفتند «به دلیل ترس از واکنش عمومی» دست به اعتصاب بزنند.

بیش از 2000 پناهجوی روهینگیایی جدید از زمان فروپاشی دولت شیخ حسینه واجد در 5 اوت وارد بنگلادش شده اند که منجر به ترک فعالیت تعدادی از پرسنل گارد مرزی بنگلادش به دلیل ترس از مجازات عمومی شد.

مقام های بنگلادش هجوم قابل توجه پناهندگان را تایید کرده اند، اما گفته اند که برای جلوگیری از ورود بیشتر پناهندگان تلاش می کنند.

یکی از فرماندهان پلیس مرزی بنگلادش گفت که حداقل 22 پناهجوی جدید روهینگیا بازداشت شده اند که در یک ایست بازرسی موقت نگهداری می شوند.

این روزها مصادف با هفتمین سالگرد بحران روهینگیا است که در 25 اوت 2017 آغاز شد، زمانی که تقریباً یک میلیون آواره روهینگیا برای فرار از یک قتل عام گسترده توسط ارتش از میانمار به بنگلادش گریختند.

در مرز شرقی بنگلادش، پیشروی ارتش آراکان به منطقه ماونگداو، هزاران روهینگیا را مجبور به فرار کرده است.

صدها پناهجو هنگام عبور از رودخانه ناف و مرز مجاور، جان خود را از دست داده اند.

5 اوت، حملات هواپیماهای بدون سرنشین، غیرنظامیانی را که از جنگ و خشونت در روستاهای خود در ماونگداو فرار می کردند، هدف قرار دادند.

گزارش های تایید نشده تعداد کشته ها را حدود 200 نفر تخمین می زند، که در صورت تایید این خبر، این رخداد یکی از مرگبارترین حملات علیه غیرنظامیان در جنگ داخلی سه ساله میانمار خواهد بود که پس از کودتای نظامی در سال 2021 آغاز شد.

گفتنی است که چریک های طرفدار دموکراسی و گروه های مسلح اقلیت های قومی، از جمله ارتش آراکان، برای برکناری حاکمان نظامی که قدرت را از دولت منتخب آنگ سان سوچی در سال 2021 به دست گرفته ند، در حال نبرد هستند.

از سال 1970 تاکنون 84 درصد از جمعیت 2 میلیونی مسلمانان آراکان در پی خشونت‌های ارتش میانمار و بوداییان افراطی به کشورهای همسایه گریخته‌اند. سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر خشونت علیه مسلمانان آراکان در میانمار را «پاکسازی قومی» و «نسل‌کشی» توصیف می‌کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا