اخبارافغانستانجهان

کارشکنی دولت ایران در صدور ویزا برای زائران شیعه افغانستان به منظور شرکت در مراسم اربعین

محمد کبیر طاهری تیموریان رئیس اتحادیه عتبات عالیات افغانستان از خلف وعده کنسولگری های ایران در هرات، مزار شریف، قندهار و کابل نسبت به صدور ویزا برای حدود پنجاه هزار زائران اربعین از افغانستان خبرداد.

محمد کبیر طاهری تیموریان رئیس اتحادیه عتبات عالیات افغانستان می گوید با روندی که شاهد هستیم شاید در سال جاری فقط ده هزار نفر از شیعیان افغانستان بتوانند به زیارت اربعین مشرف شوند، در حالیکه طبق سهمیه در نظر گرفته شده قرار بود تعداد 60 هزار نفر در سال جاری از افغانستان به زیارت اربعین مشرف شوند.

محمد کبیر طاهری در گفتگو با خبرگزاری اخبار شیعه گفت: حسن کاظمی قمی سفیر ایران در کابل بارها به اتحادیه عتبات عالیات افغانستان قول مساعد و صد در صد داد که بر اساس سهمیه در نظر گرفته شده برای زائران شیعه افغانستانی، ویزای دوبار ورود آنان به ایران صادر خواهد شد اما تاکنون فقط ده هزار ویزا برای زائران افغانستانی صادر شده است.

رئیس اتحادیه عتبات عالیات افغانستان در ادامه اظهار داشت که سفارت ایران در افغانستان برای صدور ویزا برای زائران افغانستانی، شرایطی را در نظر گرفته که با شرایط اکثریت قریب به اتفاق زائران مشتاق برای زیارت اربعین، امکان تطبیق ندارد.

وی در ادامه گفت که این مساله باعث ناراحتی زائران شده و مسئولان دفاتر گردشگری را مقصر این ناهماهنگی دانسته و در پاره ای از موارد هم به دلیل ناراحتی، برخی از صاحبان آژانس ها مورد ضرب و شتم زائران قرار گرفته اند.

محمد کبیر طاهری تاکید کرد که تعدادی از زائران مشتاق با توجه به این وضعیت پیش آمده و عدم همکاری دولت ایران، خواستار تهیه ویزا با قیمت 60 دلار و به شکل عادی شده و اعلام کرده اند که دیگر متقاضی ویزای رایگان نیستند.

رئیس اتحادیه عتبات عالیات افغانستان، تاریخ اعلام شده برای صدور ویزا از سوی دولت ایران را بسیار دیر عنوان نمود و تصریح کرد که صدور ویزا در تاریخ اعلام شده برای زائران افغانستانی، دیگر فایده ای برای آنان نخواهد داشت.

وی از خبرگزاری اخبار شیعه درخواست نمود که صدای آنان را به مسئولان ایرانی و عراقی برساند تا نسبت به صدور ویزا برای اعزام زائران مشتاق افغانستانی کارشکنی ننموده و برای آنان تسهیلات لازم را فراهم نمایند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا