اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی: اگر صدای زن عادی باشد و خضوع در کلام وجود نداشته باشد، نه بر خود زن حرام است که صدای او را اجنبی بشنود و نه بر اجنبی حرام است که آن را بشنود

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روز چهارشنبه شانزدهم صفر سال 1446 برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه خواندن قرآن با صدای زیبا فرمودند: صدای زیبا در خواندن قرآن و مرثیه ها، ممدوح است، و آنچه که در در سوره مومنون آمده است: قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ، الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ، وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ، به راستى كه مؤمنان رستگار شدند، همانها كه در نمازشان فروتنند، و آنان كه از کار بيهوده رويگردانند، شامل هر صدای زیبایی نمی شود.

معظم له در ادامه تاکید فرمودند: لغو به چیزی گفته می شود که موجب طرب شود، و این گونه تفسیر شده که موجب لهو و لعب گردد، و گرنه صدای زیبا مطلوب است، و اشکالی ندارد، و اتفاقا توصیه شده که انسان با صدای زیبا قرآن را بخواند.

معظم له در رابطه حکم صدای زن فرمودند: نه بر خود زن حرام است که صدای او را اجنبی بشنود و نه بر اجنبی حرام است که آن را بشنود، فقط در قرآن در آیه ۳۲ سوره ی احزاب آمده است: فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ، پس زنها نازک و نرم (با مردان) سخن مگویید.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند: لذا اگر صدای زن عادی باشد و خضوع در کلام وجود نداشته باشد، اشکالی ندارد، و نه آنکه آن را نازک کند، آن گونه که در قرآن آمده است، و موجب برانگیخته شدن شهوت مردان شود، در این صورت، این کار، هم بر مرد و هم بر زن حرام است.

معظم له با اشاره به لزوم داشتن قصد سفر، برای شکسته شدن نماز، فرمودند: اگر انسان از ابتدا قصد هشت فرسخ سفر را نداشته باشد، و پس از شروع سفر، به مرور بر مسیر او افزوده شد، چنانچه مقدار این سفر، حتی به صد فرسخ هم برسد، نماز شکسته نمی شود، و بر چنین فردی لازم است که نماز خود را تمام بخواند.

ایشان در ادامه فرمودند: این مساله در عروة الوثقی هم مورد اشاره قرار گرفته، و روایت آن صحیحه است، و علی الظاهر اجماعی هم می باشد که یکی از شرایط شکسته شدن نماز، این است که سفر باید هشت فرسخ باشد، و شرط دیگر آن است که انسان از ابتدا قصد هشت فرسخ را داشته باشد.

آیت الله العظمی شیرازی هم چنین تاکید فرمودند: لذا اگر انسان در ابتدا، به قصد دو فرسخ، سفر خود را آغاز کند، اما بعدا به مقدار چهار فرسخ دیگر، به سفر خود ادامه دهد، اگر این وضعیت همین گونه ادامه یابد، حتی اگر چنین سفری به صد یا هزار فرسخ هم برسد، نماز چنین شخصی تمام است، و در این مساله، دلیل خاص وجود دارد.

معظم له در رابطه با تکلیف چنین شخصی در هنگام برگشت از سفر فرمودند: در برگشت، چون این شخص، قصد هشت فرسخ یا بیشتر را دارد، نماز او شکسته می شود.

ایشان در ادامه تاکید فرمودند: بر اساس قاعده ی المشروط عدمُ عند عدم شرطه، شرط برای صدق سفر آن است که انسان هشت فرسخ، سفر کند، لذا اگر نیت سفر نکرده بود، نماز او تمام است، بنابر این اگر از ابتدا شرط قصد و نیت سفر را نداشته باشد، اگر سفر او به ۱۰۰ فرسخ هم برسد، نماز او تمام است، اما در برگشت، وقتی به حد ترخص رسید، نماز او شکسته می شود.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند: اگر انسان از شهری که محل تولد اوست، خارج شود، و در شهر دیگری سکونت کند، چنانچه پس از مدتی به آن شهر، سفر کند، در صورتی که قصد اعراض نکرده باشد، نماز او در شهر محل تولد، تمام است، و قصد اعراض، آن گونه که علما فرموده اند بدان معناست که انسان تصمیم دارد مجددا در آینده به آن شهر بازگشته و در آنجا سکونت نماید، اما اگر اعراض کرده باشد، نماز او شکسته است.

معظم له در رابطه با فرق میان کثیر السفر و ذو وطنین فرمودند: بین کثیرالسفر و ذو وطنین تفاوت وجود دارد، کثیر السفر هم در شهر محل اقامت، و هم در شهر محل تحصیل یا کار، و هم در بین راه، نماز او تمام است، و اگر ظهر در بین راه بود، روزه اش صحیح است، اما در ذو وطنین، مثلا اگر کسی یک منزل در قم و منزل دیگری در تهران دارد، که گاهی در تهران و گاهی در قم زندگی می کند، این شخص در تهران و قم که دو مسکن داردِ نمازش تمام است، اما اگر در بین راه بود هم نماز او شکسته است، و هم اگر ظهر در بین راه بود، نمی تواند روزه بگیرد.

ایشان در ادامه فرمودند: داشتن مسکن در شهری صرفا ملاک نیست و اگر فقط برای استفاده در موارد نادری هم چون تفریح و هواخوری است، در چنین مواردی نماز تمام نیست.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود: برخی از احکام قسم، برخی از احکام غنا، حکم وضو با آب گل آلود رودخانه ها، توضیحاتی در رابطه با توبه، و برخی از احکام سجده، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۰:۴۵ به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا