اخبارجهانجهان اسلامعراق

مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات کربلا وابسته به آستان مقدس حسینی: از تجارب پژوهشی ما در زمینه زیارت اربعین در برخی از کشورهای اروپایی استفاده می شود

تلویزیون فارسی امام حسین علیه السلام، صبح روز پنجشنبه، میزبان «عبدالامیر قریشی مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات کربلا وابسته به آستان مقدس حسینی» بود.

«عبدالامیر قریشی مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات کربلا وابسته به آستان مقدس حسینی»، با حضور در برنامه‌ی «سلام کربلا»، برنامه صبحگاهی تلویزیون فارسی امام حسین علیه السلام، اظهار داشت: حقیقتاً بر هیچ کس پوشیده نیست که زیارت اربعین امروزه جزئی از هویت شیعیان شده است و یکی از بزرگترین تجمعات در جهان اسلام به شمار می‌آید و این پدیده، نشان دهنده تمدن اسلامی است.

عبدالامیر قریشی در ادامه افزود: امروزه این فرهنگ، بازسازی کننده و شکل دهنده‌ی تمدن اسلامی در برابر تمدن‌های دیگر می باشد بالاخص به این دلیل که تمدن اسلامی طی سالهای پیشین رو به زوال بود ولی اربعین، توانست هیبت و عزت و کرامت را به تمدن اسلامی بازگرداند، چرا که هر آنچه به امام حسین علیه السلام مربوط می‌شود، کرامت است.

مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات کربلا وابسته به آستان مقدس حسینی تاکید کرد: از این رو، ما بر خود واجب دانستیم تا این زیارت را به جهان نشان بدهیم و تلاش کنیم آن را به همه جای جهان منتقل کنیم، چرا که این زیارت از لحاظ تبلیغاتی در سایر رسانه‌های خارجی در بایکوت و سانسور خبری بود.

وی در ادامه افزود: غرب همیشه تلاش می‌کند تا از لحاظ رسانه‌ای این زیارت و این رویداد بزرگ و بی‌نظیر در جهان را نادیده بگیرد، بنابراین، ما از همین نقطه شروع کردیم و شروع به انتشار گزارش آماری سالانه در مورد زیارت کردیم.

عبدالامیر قریشی در رابطه با محتوای این گزارش آماری گفت: این گزارش شامل تعداد زائران، تعداد وسایل نقلیه، و تمامی آنچه که در زیارت اربعین یافت می‌شود، مانند تعداد موکب‌های خدماتی، تعداد موکب‌های عزاداری، تعداد شبکه‌های ماهواره‌ای که این زیارت را پوشش می‌دهند، میزان فعالیتهای امنیتی و خدماتی، میزان سوخت و سایر امور اقتصاد، در گزارش‌های آماری مدنظر قرار می گیرد.

مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات کربلا وابسته به آستان مقدس حسینی در ادامه گفت: ما به طور مستند و نه تخمینی این کار را انجام می دهیم، مثلاً برای تعداد زائران، به دوربین‌های حرارتی متعلق به عتبه عباسی متکی هستیم که هر ساله بیانیه‌ای راجع به تعداد زائران صادر می کند ولی این تعداد کل زائران است، اما ما با همکاری دستگاه‌های دولتی، این اعداد را تفکیک می‌کنیم و آمارهای وزارت خارجه، دستگاه اطلاعاتی، وزارت کشور و اداره گذرنامه‌های مرزی را نیز مورد بررسی قرار می دهیم.

وی با تاکید بر اینکه ما فقط دوربین ها اعتماد نمی کنیم، افزود: در این زمینه از اداره‌های خاص در زمینه ورود زائرین هم کمک می گیریم و علاوه بر آن، از هوش مصنوعی نیز استفاده می کنیم که یک گروه متخصصی در این زمینه با ما همکاری دارند.

عبدالامیر قریشی با اشاره به تشکیل کارگروه ها و همایش های علمی در رابطه با اربعین گفت: 24 دانشگاه عراقی و برخی از دانشگاه‌های ایرانی و سایر کشورها، و بیش از 100 محقق از بیش از 30 کشور در این کارگروه ها و همیش ها حضور داشتند که همگی از نیروهای دانشگاهی و نخبه کشورهای مختلف بوده اند، و در این کارگروه ها موضوعاتی هم چون حمل و نقل، اجتماعات بشری،‌ ایمنی اجتماعات بشری، مدیریت اجتماعات بشری، محیط زیست در اربعین،‌ یعنی اینکه چگونه در حفظ محیط زیست بکوشیم و مانع از آلودگی محیط زیست، و مدیریت پسماندها از جمله مباحث مطرح شده، بوده است.

مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات کربلا وابسته به آستان مقدس حسینی با اشاره به چالش برانگیز بودن خدماتی همچون برق و آب که البته با توجه به زیاد شدن تعداد زائرین مساله‌ای طبیعی نه فقط در عراق بلکه در هر کشور دیگری است، افزود: طی سفرهایی که به برخی از کشورهای اروپایی داشتیم از مطالعات ما راجع به نحوه مدیریت جمعیت در زیارت اربعین استفاده و در زمینه بازی‌های فوتبال بهره برداری نموده اند، لذا تحقیقات خود را براساس نمونه عراقی بازبینی کردند و البته ما هم از تجربه آنها استفاده کردیم و الحمد الله در حال حاضر چالشها رو به کاهش هستند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا