اخبارجهانعربستان سعودی

اعدام پسرعموی شیخ باقر نمر در عربستان سعودی به اتهام واهی عضویت در القاعده

عربستان سعودی با ادعای عضویت عبدالمجید النمر در القاعده، وی را که مدت ها در زندان به سر می برد، اعدام کرد، در حالی که سازمان های حقوق بشر این اتهامات را رد می کنند.

روز شنبه 17 آگوست 2024، مقام های سعودی حکم اعدام زندانی عبدالمجید النمر، ساکن شهر العوامیه در استان شیعه نشین قطیف را اجرا کردند، به این ترتیب، اعدام او، در ردیف دهمین مورد از اعدام های سیاسی بازداشت شدگان این استان شیعه نشین گرفت.

وزارت کشور عربستان سعودی در بیانیه ای رسمی مدعی شد که دلیل اعدام عبدالمجید النمر عضویت وی در گروهی وابسته به سازمان تروریستی القاعده بوده، اما سازمان اروپایی حقوق بشر عربستان سعودی در عکس العمل به این اعدام سیاسی، تاکید نموده که عبدالمجید النمر از شیعیان شهر عوامیه واقع در استان قطیف است، و این ادعای واهی، اعتبار اتهام های مطرح شده را کاملا زیر سوال می برد.

این بیانیه خاطرنشان کرده که وزارت کشور عربستان سعودی به وضوح نوع حکم را مشخص نکرده که به همین دلیل، احتمال “غیر واقعی بودن اتهام های مطرح شده” و سیاسی بودن اعدام را افزایش می دهد.

این سازمان تأکید کرد که اظهارات وزارت کشور عربستان سعودی با شخصیت واقعی عبدالمجید النمر مطابقت ندارد، چرا که او از شیعیان منطقه العوامیه بوده و همین امر باعث ایجاد تردید در صحت اتهامات علیه وی می شود.

سازمان اروپایی حقوق بشر عربستان سعودی همچنین اشاره کرد که عبدالمجید النمر در لیست افرادی که در معرض خطر اعدام بودند، قرار داشت و دولت جسد او را مخفی نموده و از اعلام محل دفن او جلوگیری می کند، و علاوه بر آن از برگزاری مراسم ترحیم او جلوگیری می نماید که تمامی این رفتارهای غیر انسانی و ضدحقوق بشری بر دامنه رنجی که خانواده های قربانیان تجربه کرده اند، می افزاید.

لازم به ذکر است که عبدالمجید النمر در تاریخ 18 آوریل 2018 دستگیر شد، وی پسر عموی شهید شیخ نمر باقر النمر است که در ژانویه 2016 توسط مقام های سعودی اعدام شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا