اخبارجهان

محمد یونس قول داد پس از اصلاحات قضایی و رسانه ای، انتخابات بنگلادش را برگزار کند

پروفسور محمد یونس، رئیس دولت موقت بنگلادش، متعهد شد که پس از استعفای نخست وزیر شیخ حسینه و فرار او در بحبوحه اعتراضات خشونت آمیز که خواستار برکناری وی شده بودند، به زودی وضعیت را به حالت عادی بازگردانده و مجموعه ای از اصلاحات را در کشور به اجرا در آورد.

پروفسور محمد یونس، برنده 84 ساله جایزه صلح نوبل، در 8 آگوست به عنوان مشاور ارشد دولت موقت بنگلادش مسئولیت این کشور را بر عهده گرفت.

او برای این نقش توسط جنبش دانشجویی که تظاهرات چند هفته‌ای سراسری را در بنگلادش رهبری می‌کرد، و طی آن صدها معترض کشته و هزاران نفر مجروح و دستگیر شدند، نامزد شد.

پروفسور محمد یونس در یک نشست ویژه در داکا گفت که دولت موقت پس از یک سری اصلاحات، کشور را برای انتخابات جدید آماده خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: به محض اینکه بتوانیم مأموریت خود را برای انجام اصلاحات حیاتی در کمیسیون انتخابات، قوه قضائیه، نهادهای مدنی، نیروهای امنیتی و رسانه ها انجام دهیم، انتخابات مشارکتی آزاد و منصفانه برگزار خواهیم کرد.

پروفسور محمد یونس تاکید کرد که ما اصلاحات اقتصادی قوی و گسترده را برای بازگرداندن ثبات کلان اقتصادی و حفظ رشد با اولویت حاکمیت خوب و مبارزه با فساد و سوء مدیریت انجام خواهیم داد.

وی که استاد اقتصاد، و یک کارآفرین اجتماعی و بانکدار است که جایزه صلح نوبل سال 2006 را به خاطر فعالیت های مبتکرانه و نوآورانه به منظور کاهش فقر در بنگلادش، دریافت کرد که آن ایده ها در حال حاضر به طور گسترده در سراسر جهان پذیرفته شده است.

پرفسور محمد یونس تاکید کرد که ما هر گونه حمایتی را که بازرسان سازمان ملل نیاز داشته باشند ارائه خواهیم نمود و همچنین تلاش‌های صادقانه‌ای را برای ترویج آشتی ملی انجام خواهیم داد.

وی در اولین سخنرانی مهم خود قول داد از جامعه روهینگیا که به دنبال پناهندگی در این کشور هستند حمایت کند و تجارت پوشاک بنگلادش را حفظ کند.

بنگلادش محل زندگی حدود یک میلیون روهینگیا است که اکثر آنها در سال 2017 پس از یک سرکوب نظامی که اکنون موضوع تحقیقات نسل کشی توسط دادگاه سازمان ملل متحد است، از میانمار به کشور همسایه گریخته اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا