اخبارجهانعلم و فناوری

بی‌هدفی یکی از نشانه‌‌های زوال عقل در آینده

بیش از 55 میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل دچارند، که یکی از دلایل اصلی مرگ‌ومیر است و به نظر می‌رسد تا سال2050  این آمار تقریبا سه برابر شود.

براساس مطالعه‌ای که روز سه‌‌شنبه در مجله «جراحی مغز و اعصاب و روان‌پزشکی» (Neurology Neurosurgery & Psychiatry) منتشر شد، شرکت‌کنندگانی که به اختلال شناختی خفیف دچار شدند، در مقایسه با افرادی که از نظر قدرت شناختی مشکلی نداشتند، به ترتیب از سه و شش سال قبل از ابتلا، هدف‌های کمتری را در زندگی و رشد شخصی‌شان دنبال می‌کردند.

افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف، در مراحل اولیه از دست دادن حافظه یا سایر توانایی‌های شناختی قرار می‌گیرند، اما همچنان توانایی انجام دادن بیشتر فعالیت‌های روزمره‌شان را دارند، این وضعیت اغلب پیش‌درآمد شروع زوال عقل است.

بر اساس این مطالعه، سلامت روان افراد مسن‌تر که درنهایت دچار اختلال شناختی شدند، در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که از نظر شناختی تغییری نکرده بودند، سریع‌تر کاهش یافته بود. این نشان می‌دهد که سلامت روان ضعیف‌، به‌ویژه نداشتن هدف و رشد شخصی، می‌تواند عامل پیش‌بینی‌کننده ابتلا به اختلال شناختی در آینده باشد. همچنین پس از ابتلا به اختلال شناختی، روابط مثبت با دیگران به‌سرعت کاهش یافت، در حالی که میزان کاهش سایر عناصر سلامت روان‌شناختی قبل و بعد از تشخیص یکسان بود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا