اخبارجهان

چرا خشونت های مرگبار علیه مسلمانان در دوره سوم نخست وزیری مودی بی وقفه ادامه دارد؟

حامیان حزب حاکم هند حملات خود را علیه مسلمانان هند تشدید کرده اند، اقداماتی که به گفته منتقدان مجازات مسلمانان به دلیل رای دادن آن ها علیه حزب راست‌گرای هندو بهاراتیا جاناتا (BJP) است.

حباب خوش‌بینی که پس از شکست نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در کسب اکثریت مطلق به وجود آمد، به سرعت از بین رفته و در عوض، احساس بیم و ناامنی قابل لمس در میان مسلمانان نسبت به تشدید خشونت، خصومت و آزار و اذیت دولتی غالب شده است.

مسلمانان هند امیدوار بودند که پس از نتایج انتخابات پارلمانی، حزب راست‌گرای هندو بهاراتیا جاناتا (BJP) در ائتلافی با احزاب کوچک‌تر منطقه‌ای، از ادامه سیاست دو قطبی کننده صرف نظر کرده و هم چنین این اعتقاد وجود داشت که نتایج به دست آمده، منجر به کاهش حملات با انگیزه های مذهبی در کشور شود.

برخی از ناظران تغییر در عملکرد دولت وابسته به ائتلاف مودی را پیش بینی کرده بودند و امیدوار بودند که استراتژی فراگیرتری برای تعامل با اقلیت ها، و هم چنین مهار نیروهای هندوتوا و تقویت حس تعلق در میان مسلمانان اتخاذ شود.

اما هم اکنون به نظر می رسد دولت مودی در حال افزایش روش های سرکوبگرانه است و منتقدان معتقدند افزایش خشونت علیه مسلمانان انتقام نتایج اخیر انتخابات است.

خشونت جمعی نیز بی وقفه ادامه دارد و تنها چند روز پس از اعلام نتایج، مجموعه‌ای از حملات خشونت بار و مرگبار، شورش‌ها و تخریب‌هایی که مسلمانان را هدف قرار می‌دادند در نقاط مختلف کشور رخ داد و موجب شد که گروه‌های ملی‌گرای هندوتوا در دوره سوم نخست وزیری مودی جسورتر شوند.

از زمان اعلام نتایج نظرسنجی در 4 ژوئن، حداقل چند مورد قتل عام مسلمانان در مناطق مختلف هند گزارش شده است.

رهبران اپوزیسیون این اقدامات خشونت بار و قتل های دسته جمعی را با آپارتاید در آفریقای جنوبی مقایسه و ادعا کردند که هدف از این گونه اقدامات، این بوده که که اطمینان حاصل شود هرگز هندوها از مسلمانان چیزی خریداری نخواهند کرد.

دولت هند با هدف قرار دادن برخی از اعتقادات مذهبی مسلمانان، هفته گذشته لایحه ای را ارائه کرد که در آن اصلاحاتی در قانون وقف در سال 1995 صورت گرفته و به دولت هند اختیار نظارت بر وقف اموال مسلمانان و دخالت در امور مذهبی یا خیریه آنان را می دهد.

خشونت جمعی، تخریب اموال مسلمانان و نفرت پراکنی علیه مسلمانان در موارد متعدد طی روزهای اخیر در نقاط مختلف هند بارها گزارش شده است.

تخریب خانه‌ها و اموال مسلمانان تحت عنوان بهانه‌های مختلف به روندی تبدیل شده که مورد انتقاد محافل مختلف حقوق بشری قرار گرفته، اقدامی که هدف از آن، این بوده که مسلمانان نباید به چیزی در کشورشان اعتراض کنند و از حق دموکراتیک ابراز نارضایتی به عنوان یک شهروند برابر در هند برخوردار نیستند.

از این تخریب‌ها برای ترساندن و ارعاب مسلمانان استفاده می‌شود.

اگر چه دولت سعی کرده است این تخریب‌ها را با غیرقانونی بودن ساخت این اماکن توجیه کند، ولی به تدریج شاهد روندی هستیم که در آن، تخریب خانه‌ها به عنوان مجازات برای علل دیگر در نظر گرفته می‌شود.

جشنواره‌های مذهبی هندوها هم که اغلب توسط حزب راست‌گرای هندوی بهاراتیا جاناتا (BJP) و دولت هند برای جلب حمایت از رای‌دهندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد، معمولا منجر به افزایش خشونت‌های جمعی علیه اقلیت‌ها می‌شود.

حزب کمونیست هند نیز به طور مشابه به افزایش حملات جمعی در پی شکست های انتخاباتی متحمل شده توسط BJP اشاره و خاطرنشان کرده که “BJP و افراط گرایان هندوتوا سعی در انتقام گیری از دیگر اقلیت ها را دارند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا