اخبارافغانستانجهان

سازمان‌های حقوق بشری: میزان نقض حقوق بشر و حقوق زنان در افغانستان افزایش یافته است

به تازگی دید‌‌بان حقوق بشر به مناسبت سومین سالگرد سقوط افغانستان به دست طالبان، گزارشی در مورد وضعیت حقوق بشر منتشر کرد که در این گزارش تاکید شده بود که طالبان از زمان تسلط‌ بر افغانستان تا کنون جدی‌ترین بحران حقوق زنان در جهان را ایجاد کرده‌ اند.

اینک هم سازمان رواداری هم از نقض حقوق بشر و حقوق زنان گزارشی منتشر نموده است.

سازمان حقوق بشری رواداری در گزارش تازه‌ای با انتقاد از سیاست‌های «سختگیرانه» طالبان علیه شهروندان افغانستان اعلام کرده است که میزان موارد نقض حقوق بشر در این کشور افزایش یافته است.

این سازمان روز دوشنبه، 22 مرداد، در گزارشی گفته است مواردی مانند «بازداشت‌های خودسرانه و غیرقانونی، شکنجه‌هایی که منجر به قتل، ناپدید شدن اجباری و اجرای مجازات‌های ظالمانه و غیرانسانی» در مقایسه با زمان مشابه در سال 2023، به ‌طور قابل توجهی افزایش یافته است.

سازمان رواداری گفته، در 6 ماه اول سال جاری میلادی 239 نفر در «حملات هدفمند انتحاری و انفجاری» یا به طور هدفمند و فراقضایی کشته شدند.

این سازمان گفته قربانیان شامل کارمندان حکومت پیشین، زنان، کودکان، بزرگان قومی و مخالفان طالبان‌ اند.

در این گزارش آمده است که وضعیت حقوق بشری زنان و دختران به دلیل تشدید «سیاست‌های تبعیض‌آمیز و سخت‌گیرانه» طالبان در عرصه‌های گوناگون بدتر شده است.

همزمان با این؛ دیده‌بان جهانی حقوق بشر می‌گوید که طالبان طی سه سال گذشته، افغانستان را به بدترین کشور با بحران بشری در سطح جهان تبدیل کرده‌ اند.

به باور دیده‌بان حقوق بشر، محدودیت‌های این گروه دسترسی زنان و دختران به مراقبت‌های بهداشتی را با مشکل روبه‌رو کرده است.

براساس این بیانیه، طالبان پس از تسلط دوباره‌ بر افغانستان، آزادی بیان و حقوق خبرنگاران و رسانه‌ها را نیز نقض کرده‌ اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا